Află mai multe despre stările și emoțiile tale cu Daylio

Rating:
5 out of 5 stars

În ultimele câteva luni, un prieten s-a confruntat cu o perioadă de depresie severă și a avut nevoie de ajutorul familiei, al prietenilor și al psihologului său. Pe parcursul tratamentului, a fost rugat să-și țină un jurnal al stărilor sale emoționale, pentru a-și înțelege mai bine emoțiile și a avea o măsurătoare concretă a modului în care se simte și-și gestionează depresia. Pentru acest exercițiu, doctorul i-a recomandat o aplicație gratuită pentru smartphone, numită Daylio și, de atunci, am folosit-o amândoi. Aceasta l-a ajutat să-și înțeleagă mai bine depresia dar m-a ajutat și pe mine să-mi înțeleg mai bine modul în care mă simt și ce provoacă anumite stări emoționale. După câteva luni de utilizare, amândoi apreciem foarte mult această aplicație așa că m-am decis să scriu această mini-recenzie despre Daylio. Află cum funcționează Daylio, de ce este o aplicație grozavă și de ce ar trebui să o folosești pe smartphone-ul tău:

Ce este Daylio?

Daylio este o aplicație gratuită pentru Android, care poate fi folosită pentru a-ți urmări stările emoționale. În fiecare zi, înregistrezi în câteva secunde evaluarea zilei tale, activitățile cele mai importante și iei rapid notițe despre ce s-a întâmplat. Găsești o prezentare video în clipul de mai jos, care demonstrează facilitățile principale ale aplicației:

Pentru moment, aplicația este disponibilă doar în Google Play, aici. Există și o versiune pentru iPhone care se află în dezvoltare și persoanele interesate se pot înscrie pe o listă de așteptare. Acestea vor fi informate atunci când versiunea pentru iPhone va fi disponibilă pentru descărcare și instalare.

Aplicația poate fi utilizată în mod gratuit. Există și o versiune premium, care elimină reclamele din aplicație și care-ți dă acces la facilități de exportare a datelor. Din fericire, versiunea gratuită are toate facilitățile de care ai nevoie pentru a-ți înregistra propriul jurnal.

De ce ar trebui să-mi țin un jurnal al stărilor emoționale?

Dacă te confrunți cu o depresie ori cu o altă problemă psihologică, păstrarea unui jurnal emoțional va fi una dintre sarcinile pe care le vei primi de la psiholog ori psihoterapeut. Însă și persoanele care se consideră sănătoase pot beneficia de pe urma unui jurnal al emoțiilor. Iată câteva dintre beneficiile pe care le-am observat:

  • Te ajută să-ți procesezi mai bine emoțiile. Când scrii în jurnal, trebuie să reprocesezi cum ți-a mers ziua și să privești lucrurile în perspectivă. Evaluarea fiecărei zile, în fiecare seară, în timp ce-ți actualizezi jurnalul, îți va oferi contextul necesar unei reprocesări din care vei învăța mai multe despre emoțiile tale și cum percepi ceea ce ți se întâmplă.
  • Te ajută să-ți observi tiparele emoționale și factorii declanșatori. Acum ai date reale despre cum te simți și cum procesezi emoțional fiecare zi. Daylio îți cere să creezi notițe despre stările tale care te vor ajuta să înțelegi ce declanșează anumite emoții, atât pozitive cât și negative.
  • Te ajută să-ți îmbunătățești răspunsul la emoții. La un moment dat am avut o săptămână cu mai multe zile proaste și crearea jurnalului zilnic m-a forțat să procesez mai bine ceea ce mi se întâmpla. Drept urmare, mi-am înțeles mai bine emoțiile pe care le simțeam și de ce reacționam cum reacționam. După aceea, câteva săptămâni mai târziu, am reușit să evit aceleași răspunsuri la emoții similare, iar calitatea vieții mele s-a îmbunătățit. Nu mi-am stricat ziua la fel de ușor ca în trecut.
  • Îți dă un sentiment de progres. Păstrând un jurnal pentru o perioadă mai lungă de timp, începi să ai un sentiment de progres, mai ales dacă observi că ai reușit să-ți îmbunătățești starea emoțională în timp. După doar două luni, am observat cum numărul zilelor “meh" scădea, deoarece am învățat mai multe despre mine și cum să-mi îmbunătățesc răspunsul la anumiți stimuli și emoții.

Sper că aceste beneficii sunt suficiente pentru a te convinge să încerci șă-ti creezi propriul jurnal al emoțiilor.

Cum folosești Daylio pentru a-ți ține un jurnal al emoțiilor pe smartphone

În primul rând, îți poți înregistra cum a fost ziua ta, și-ți poți construi propriul sistem de evaluare. Mai jos poți vedea “notele” pe care le folosesc pentru a-mi evalua fiecare zi.

Apoi, oferi detalii despre activitățile pe care le-ai făcut în ziua respectivă. Ai de ales între o listă de activități standard (cum ar fi muncă, cumpărături, citit, etc.) dar poți adăuga și propriile activități. Recomandarea este să înregistrezi doar activitățile principale ale zilei precum și cele care au schimbat felul cum te-ai simțit, atât într-un mod pozitiv cât și într-un mod negativ.

De asemenea, poți adăuga notițe pentru mai multe detalii. Aici, principiul cel mai potrivit este: “mai puțin este mai bine”. Scrie doar o propoziție scurtă sau poate două. Scrie mai mult doar atunci când simți că trebuie să faci asta pentru că s-a întâmplat ceva excepțional. De asemenea, este imperios să îți înregistrezi emoțiile puternice.

Odată ce ai un jurnal pe mai multe zile, începi să vezi cum evoluează stările tale. Poți vedea datele înregistrate ca intrări individuale, precum în captura de ecran de mai jos, ori ca statistici.

Este o activitate interesantă să-ți verifici jurnalul. O poți face o dată pe săptămână ori cel puțin o dată pe lună. Poți vedea cum îți evoluează viața emoțională în multe moduri: ca un grafic lunar, ca o numărătoare lunară, o măsurătoare a activităților, o medie a stărilor care-ți include cele mai bune și cele mai rele zile ale săptămânii precum și o listă a activităților asociate anumitor stări. În acest mod poți vedea ce trenduri există și ce activități tinzi să faci atunci când ai numite stări pozitive sau negative. Astfel, poți schimba ceea ce faci pentru a îți îmbunătăți modul în care te simți.

Nu în ultimul rând, poți vedea statistici cu cea mai lungă perioadă pozitivă în care ai înregistrat doar zile pozitive consecutive. De asemenea, ai la dispoziție și un calendar cu ajutorul căruia îți poți filtra starea medie ori activitățile executate. Aceste date pot fi și ele foarte utile.

Aplicația Daylio este foarte ușor de personalizat și îți oferă acces la foarte multe tipuri de setări. Poți personaliza scara de evaluare a modului în care te simți în fiecare zi, activitățile pe care le faci și memento-urile pe care le primești. De asemenea, poți proteja aplicația cu un cod PIN, astfel încât doar tu să ai acces la datele tale. O altă facilitate utilă este faptul că poți face copii de siguranță ale datelor tale pe Google Drive, astfel încât să nu-ți pierzi jurnalul. Din păcate, aceste copii de siguranță se realizează doar manual iar aplicația îți aduce aminte să le faci doar o dată pe săptămână. Ar fi fost grozav ca aplicația să poată realiza copii de siguranță în mod automat, în fiecare zi.

Experiența utilizării aplicației Daylio este foarte plăcută. Aplicația este stabilă, prietenoasă și ușor de folosit. Poți începe prin a folosi valorile implicite pentru jurnal, suficiente pentru majoritatea persoanelor, pentru a-ți personaliza totul pe măsură ce îți creezi obiceiul de a folosi aplicația în fiecare zi. Singura limitare importantă a versiunii gratuite este faptul că nu-ți poți exporta datele într-un fișier CSV.

Pro și contra

Aplicația Daylio are foarte multe aspecte pozitive:

  • Este foarte ușor să identifici trenduri și să înveți mai multe despre emoțiile tale și cum răspunzi la ele
  • Statisticile și rapoartele oferite sunt foarte vizuale și eficiente
  • Daylio este foarte prietenoasă și ușor de folosit
  • Poți personaliza orice aspect al aplicației
  • Este gratuită și nu este obligatoriu să cumperi versiunea premium pentru a te bucura de facilitățile pentru păstrarea unui jurnal

Singurele mici neajunsuri sunt faptul că nu este disponibilă în limba română (deși este disponibilă în alte nouă limbi, printre care se numără engleza, spaniola, germana și franceza) și că trebuie să-ți faci copii de siguranță ale datelor tale în mod manual. Aplicația încă nu este capabilă să facă copii de siguranță automatizate.

Notă produs
5/5

Verdict

Daylio este o aplicație excelentă care-ți permite să înțelegi mai bine cum te simți în fiecare zi, care sunt factorii declanșatori pentru emoțiile tale și cum răspunzi la propriile emoții. După ce o vei folosi timp de câteva săptamâni, vei avea o statistică bună despre comportamentul tău emoțional și te vei întelege mai bine. Este o idee excelentă să o folosești, chiar dacă nu suferi de depresie ori altă boală de ordin psihologic. Și oamenii sănătoși vor avea beneficii importante așa că nu ezita să o încerci. Este gratuită și vei afla lucruri surprinzătoare despre tine.