Black Friday și Cyber Monday în lume. Cum este în Vest?

Black Friday 2016 este evenimentul de vânzări numărul 1 al anului în România și în multe țări occidentale. Black Friday în România este devansat cu o săptămână, adică pe 18 noiembrie 2016. În America, Black Friday este vineri, 25 noiembrie 2016, iar magazinele online au o săptămână în plus pentru pregătiri. Iată ce se întâmplă de Black Friday și Cyber Monday în SUA și în țările vest europene și cum diferă vânzările care se fac la noi față de țările din vest:

Vânzările de sfârșit de an, în America

Prima predicție este o concentrare a vânzărilor. 76% din totalul banilor cheltuiți se duc pe 1% din numărul de produse vândute. Trebuie avut în considerare că o concentrare mare se înregistrează și în restul anului cu 65% din vânzări către 1% din produse. Concentrarea însă crește în perioada imediat următoare. Asta înseamnă că există șanse mari să dispară de pe raft produsul dorit. Odată luată decizia de cumpărare, tranzacția trebuie încheiată repede.

Cyber Monday este ziua de vânzări de vârf în America. Tradițional, Black Friday este ziua în care cumpărăturile se făceau în magazine, în centrele comerciale. Ziua următoare de luni, de Cyber Monday, oamenii ajungeau la birou unde aveau un acces rapid la internet și își puteau face cumpărăturile în liniște fără îmbulzeala din magazine.

De-a lungul ultimilor ani, Black Friday s-a mutat din ce în ce mai mult online. Comerțul electronic este vedeta din ultimii ani, americanii cheltuind online anul trecut 3.1 miliarde de dolari de Black Friday și 1.7 miliarde de dolari de Cyber Monday,

Dispozitivele mobile trec un prag istoric în ultimii ani, reușind să depășească 50% ca platformă de luare a deciziei de cumpărare. Chiar dacă vânzările efective pe mobil sunt de 29%, 51% din navigările pe internet după produse, se fac pe telefoane și tablete. Cumpărăturile efective pe telefoane mobile, deși au crescut, sunt considerate cele mai stresante. Problemele principale sunt lipsa unor imagini edificatoare din cauza ecranelor mici și greutatea în introducerea detaliilor la plată.

Tendința de a muta mai devreme startul ofertelor de Black Friday duce la recomandarea să faceți coșurile online de cumpărături în lunea de dinainte de Black Friday pentru a fi siguri că prindeți ofertele înainte să se termine. Prețurile cele mai mici vor fi disponibile de Ziua Recunoștinței (24 noiembrie) urmate de cele de vineri (25 noiembrie, Black Friday) și sâmbătă (26 noiembrie). Ziua de Cyber Monday (28 noiembrie) va avea numărul maxim de produse epuizate.

În ceea ce privește ofertele de costuri de transport, Black Friday va avea ofertele cele mai bune, multe dintre ele incluzând transport gratuit. Cyber Monday este ziua următoare cu transport convenabil.

Reclamele care apar pe saituri (display advertising) vor fi o sursă de trei ori mai bună de a afla de reduceri de prețuri față de căutările pe Google, Bing sau alte motoare de căutare. Următoarea sursă de informații este social media. Pe lângă pozele cu pisici :) , Facebook va fi o sursă bună pentru ofertele de reduceri dar la fel vor fi și blogurile precum Digital Citizen.

Produsele de succes din 2016 sunt deja cunoscute prin prezența în postările de pe social media. Cele mai discutate produse vor fi și cele mai vândute. Reţelele sociale sunt folosite pentru a aduce la cunoștința cumpărătorilor ofertele și nu neapărat pentru a încheia imediat tranzacții. Din comenzile de cumpărare, numai 2% sunt inițiate din sesiuni de social media.

Vânzările de sfârșit de an în Europa și în România

În Anglia, ziua de Black Friday a adus în 2015 cele mai mari vânzări din istoria țării. A fost pentru prima dată că britanicii au cheltuit peste 1 miliard de lire sterline, totalul ajungând la 1.1 miliarde. Cyber Monday a bătut și ea noi recorduri, ajungând anul trecut la 968 de milioane de lire sterline cheltuite în realizarea de cumpărături. În afara Marii Britanii, țările unde cumpărătorii europeni sunt foarte interesați de Black Friday și Cyber Monday, sunt Germania și Franța.

Primul an când s-a creat un fenomen de marketing a fost în 2010 (în România a început în 2011). Tradițional, ziua cu cele mai mari vânzări în Anglia este ziua a doua de Crăciun (Boxing Day pe 26 decembrie) care o să aibă și cele mai mici prețuri. În Germania, ziua de vânzări maxime este 7 decembrie. Prețurile cele mai bune vor apărea după Crăciun și vor rămâne așa până la jumătatea lui ianuarie. Reducerile în acea perioadă vor fi de 10%, în medie.

Decizia de a cumpăra online vine de la varietatea mare de produse aflate la dispoziție, urmată de evitarea aglomerației și traficului din magazine. Două treimi din cumpărătorii germani accesează recenzii de produse pe internet. Reţelele sociale sunt folosite ca instrument principal pentru a găsi sugestii de produse de cumpărat precum și mărturii de utilizare.

În Franța, ca și în Germania, se estimează că ziua de vânzări maxime este 7 decembrie. Pentru reducerile de prețuri maxime, trebuie așteptat până în ianuarie. Reducerile vor ajunge atunci la peste 10%, în medie. Folosirea de recenzii online pentru deciziile de cumpărare este la 48%, iar reţelele sociale sunt folosite la fel ca în Germania, pentru sugestii de cumpărături și mărturii de utilizare.

În România, un raport realizat de GPeC arată faptul că vânzarile de Black Friday 2015, înregistrate de magazinele online din Romania, s-au situat în jurul sumei de 100 de milioane de Euro, cu 33% mai mari decat încasările din 2014.

Spor la cumpărături pentru cei care vor profita de Black Friday și Cyber Monday în America sau Europa de Vest

Dacă veţi călători în America sau în Europa în perioada următoare, sau doriți să cumpărați online de acolo, vă dorim cumpărături cu folos și sperăm că v-am ajutat să vă orientați pentru a prinde cele mai bune oferte. Dacă aveți un sfat despre cumpărăturile făcute în America sau Europa de Black Friday, vă așteptăm cu comentarii.