Cum creezi sarcini avansate cu Task Scheduler din Windows

În acest articolul vom prezenta unele dintre caracteristicile mai avansate ale aplicației Task Scheduler: crearea de sarcini avansate, crearea trigger-elor, a acțiunilor și opțiunilor de securitate. Acestea sunt caracteristici foarte puternice atunci când doriți să aveți deplin control al sistemului de operare și al sarcinilor executate. Așadar, pregătiți-vă pentru o gamă largă de opțiuni care vă permit să configurați fiecare detaliu posibil legat de sarcinile programate.

NOTĂ: Acest ghid se aplică la Windows 7, Windows 8 și 8.1.

Cum să creați o sarcină avansată

În primul rând, deschideți utilitarul Task Scheduler. Pentru a afla cum să faceți acest lucru, citiți acest articol: Cum pornești Task Scheduler & Folosești Expertul pentru Activități.

Pentru a crea o sarcină nouă, mergeți la panoul Acțiuni și, în partea dreaptă, apăsați butonul Create Task (Creează sarcină).

Fereastra afișată este asemănătoare cu cele care prezintă proprietățile unei sarcini.

Din fereastra aceasta puteți configura fiecare detaliu despre noua sarcină, începând cu numele său și continuând cu stabilirea unuia sau a mai multor declanșatori (triggere), acțiuni, stabilirea condițiilor pentru rularea sarcinii și așa mai departe.

Haideți să vedem cum funcționează:

Cum configurați numele, descrierea și opțiunile de securitate ale unei sarcini

Prima secțiune a ferestrei Create Task (Creează sarcină) este numită General. Aici puteți seta numele sarcinii și descrierea acesteia. Spre deosebire de fereastra Create Basic Task (Crează sarcină simplă), aici puteți configura opțiuni suplimentare de securitate, cum ar fi când și cum să fie executată sarcina. În mod implicit, contul de utilizator setat pentru a fi utilizat atunci când rulează sarcina este cel pe care îl utilizați când o creați. Dacă doriți să fie folosit alt cont de utilizator atunci când se execută sarcina, apăsați butonul "Change User or Group" (Schimbă utilizator sau grup).

Puteți alege să rulați sarcina doar atunci când utilizatorul este logat ori să fie rulată indiferent de acest aspect. De exemplu, sarcini cum ar fi Disk Cleanup, pot fi setate pentru a rula chiar și atunci când utilizatorul nu este conectat.

În cazul în care sarcina are nevoie de permisiuni de administrator, nu uitați să bifați opțiunea "Run with highest privileges" (Execută cu cele mai mari privilegii).

Bifați opțiunea Hidden (Ascuns) dacă nu doriți ca sarcina să fie vizibilă. Acest lucru înseamnă că utilizatorul conectat în momentul rulării sarcinii nu va fi anunțat când sarcina începe sau se termină.

Asta e tot în ceea ce privește setările generale. Să mergem la secțiunea Triggers (Declanșatori).

Cum să configurați declanșarea unei sarcini

Spre deosebire de fereastra Create Basic Task (Crează sarcină simplă), puteți seta acum mai multe declanșatoare ale unei sarcini, numite triggere. Pentru a face acest lucru, apăsați secțiunea Triggers (Declanșatori).

Pentru a adăuga un nou declanșator, apăsați butonul New.

Prima setare de declanșare este selectarea momentului de pornire a sarcinii. Apăsați meniul Begin the task (Începe sarcina) și alegeți una dintre opțiunile disponibile.

Acest creator de sarcini oferă câteva declanșatoare suplimentare față de fereastra Create Basic Task (Creează sarcină simplă), cum ar fi: At task creation/modification (La crearea/modificarea sarcinii), On connection to user session (La conectarea utilizatorului), On disconnect from user session (La deconectarea utilizatorului), On workstation lock (La blocarea calculatorului) și On workstation unlock (La deblocarea calculatorului). Pe baza opțiunii alese, va trebui să configurați diferite setări în secțiunea Settings. Setările avansate din secțiunea Advanced settings rămân aceleași, indiferent de declanșatorul ales.

Pentru declanșatoarele numite "On connection to user session (la conectarea utilizatorului)" și "On disconnect from user session (la deconectarea utilizatorului)", puteți face următoarele setări:

  • Stabiliți daca respectiva conexiune se referă la orice utilizator sau un anumit utilizator. Pentru cazul din urmă, setarea implicită este utilizatorul curent. Cu toate acestea, aveți posibilitatea să apăsați butonul Change User (Schimbă utilizator) și să alegeți astfel un alt utilizator.
  • Stabiliți dacă respectiva conexiune se referă la o conexiune de la distanță sau de la un calculator local.

Pentru declanșatoarele "On workstation lock (La blocarea calculatorului)" și "On workstation unlock (La deblocarea calculatorului)" va trebui doar să stabiliți dacă acest lucru se referă la orice utilizator sau la un anumit utilizator. În mod implicit, utilizatorul folosit este cel curent. Puteți să apăsați butonul Change User (Schimbă utilizator) pentru a selecta un alt cont de utilizator.

Setările avansate disponibile în secțiunea Advanced settings sunt comune pentru toate declanșatoarele. Pentru fiecare opțiune disponibilă, trebuie să bifați mai întâi căsuța corespunzătoare pentru a vedea lista de opțiuni asociate. Puteți face următoarele setări:

  • Decalați o sarcină pentru o anumită perioadă de timp: 30 de secunde, 1 minut, 15 minute, 30 minute, 1 oră, 8 ore sau o zi, prin opțiunea Delay task for.
  • Alegeți intervalul de timp după care sarcina este repetată (5, 10, 15, 30 de minute sau o oră) și durata de repetare (15 sau 30 minute, 1 sau 12 ore, o zi sau pe termen nelimitat), prin opțiunile Repeat task every: și for a duration of:;
  • În cazul în care sarcina dumneavoastră, dintr-un motiv sau altul, ar putea rula mai mult decât perioada de timp pe care o specificați, puteți alege să-l opriți în mod automat prin bifarea opțiunii Stop all running tasks at end of repetition duration;
  • Puteți seta data și ora de pornire și de oprire a unei sarcini.
  • Puteți activa sau dezactiva sarcina, prin bifarea sau debifarea opțiunii Enabled (Activat).

Apăsați butonul OK după ce ați terminat cu setările pentru acest declanșator. Noul declanșator este afișat în lista de declanșatoare. Puteți fie crea unul nou, sau selecta un declanșator existent pentru editare sau ștergere.

Cum să stabiliți acțiunile unei sarcini

Puteți aloca mai multe acțiuni la o sarcină. Pentru a face acest lucru, mergeți la secțiunea Actions (Acțiuni) și faceți clic sau apăsați butonul New (Nou).

Alegeți una din acțiunile pe care sarcina trebuie să le efectueze, făcând clic sau atingând meniul Action. Puteți selecta din: pornirea unui program (Start a program), trimiterea unui e-mail (Send an e-mail) sau afișarea unui mesaj (Display a message).

Dacă alegeți să porniți un program, apăsați butonul Browse (Răsforie) pentru a alege aplicația care să fie pornită. Apoi, dacă este necesar, completați câmpurile opționale Add arguments (Adaugă argumente) și Start in (Pornește în).
Dacă doriți să trimiteți un e-mail va trebui să completați câmpurile From (De la) și To (Către), să introduceți un subiect, să scrieți textul mesajului, să adăugați fișiere dacă doriți să le atașați și să specificați serverul SMTP (găsit în proprietățile contul de e-mail). Pentru afișarea unui mesaj, trebuie să specificați titlul și mesajul. Țineți minte că în Windows 8 și 8.1, opțiunile Send an e-mail și Display a message nu mai funcționează, deși sunt afișate.

Așa cum am am menționat anterior, puteți crea mai multe acțiuni pentru o sarcină. De exemplu, puteți crea o sarcină care va rula utilitarul Curățare disc și să trimiteți un email de notificare prin care să anunțați că procesul a început.

Puteți schimba ordinea acțiunilor făcând clic sau atingând butoanele găsite în dreapta listei de acțiuni.

Pentru a modifica o sarcină , selectați-o și apăsați butonul Edit (Editare). Pentru a elimina o sarcină, selectați-o și apăsați butonul Delete (Ștergere).

Cum să stabiliți condițiile unei sarcini

În afară de declanșatoare, puteți specifica mai multe condiții pentru rularea sarcinii, în funcție de timpul de așteptare care a trecut, în funcție de tipul de alimentare a calculatorului - dacă este conectat la priză sau funcționează pe baterie, sau dacă există o anumită rețea disponibilă. Pentru a le configura, mergeți la secțiunea Conditions (Condiții).

Dacă doriți ca sarcina să nu interfereze cu munca dumneavoastră, o puteți seta să ruleze doar atunci când computerul este inactiv. Bifați caseta "Start the task only if the computer is idle for" și alegeți una dintre perioadele de timp disponibile. Din momentul în care ați configurat începerea sarcinii, aveți posibilitatea să alegeți ca, calculatorul să aștepte intrarea în stare de repaus pentru o anumită perioadă de timp sau puteți selecta Don't wait for idle (Nu așteaptă intrarea în repaus). În cazul în care computerul nu mai este în stare de repaus, puteți decide să oprească sarcina sau să o repornească în cazul în care starea de inactivitate se reia. Ca un posibil scenariu de utilizare, aceste opțiuni de mers “în gol” sunt utile atunci când știți că sarcina ar putea necesita o mulțime de resurse de sistem pentru a fi executată. Setarea sarcinilor să ruleze atunci când calculatorul sau dispozitivul este inactiv înseamnă că nu veți fi deranjat de programe care merg lent din cauza consumului de resurse a acestei sarcini.

Deoarece o sarcină ar putea rula pentru o lungă perioadă de timp, Task Scheduler vă permite să condiționați sarcina, astfel încât să înceapă doar atunci când computerul funcționează pe curent alternativ, și să se oprească dacă treceți la energia bateriei. În cazul în care computerul este în modul repaus în momentul programat pentru a rula sarcina, puteți configura calculatorul să pornească și să ruleze sarcina.

Dacă știți că aveți nevoie de o conexiune de rețea specifică pentru rularea sarcinii, bifați caseta "Start only if the following network connection is available" și alegeți conexiunea pe care doriți să o folosiți.

Cum să configurați nerespectarea comportamentul unei sarcini

Task Scheduler vă permite să faceți setări care vin la îndemână în scenarii speciale, cum ar fi eșecul sarcinii sau cazul în care sarcina nu se încheie atunci când este solicitată. Mergeți la secțiunea Settings în fereastra Create Task (Creează sarcină).

Puteți face următoarele setări:

  • Permiteți ca sarcina să poată fi rulată la cerere. În caz contrar, aceasta va fi rulată doar atunci când sunt îndeplinite declanșatoarele și condițiile definite.
  • În cazul în care sarcina este programată pe un orar ratat, puteți configura ca sarcina să fie rulată cât mai curând posibil, prin bifarea opțiunii "Run task as soon as possible after a scheduled start is missed".
  • Pentru cazurile în care sarcina eșuează, puteți configura ca aceasta să fie repornită la fiecare 1, 5, 10, 15, 30 minute, sau 1-2 ore. Repornirea poate fi încercată de mai multe ori, număr pe care îl puteți configura prin bifarea opțiunii "If the task fails, restart every:".
  • Dacă suspectați că ceva nu a mers bine cu sarcina dumneavoastră și ruleaza de mai mult de 1, 2, 4, 8, 12 oră , sau 1-2 zile, o puteți configura să se oprească prin bifarea opțiunii "Stop the task if it runs longer than:".
  • Dacă o sarcină nu este programată să ruleze din nou, puteți seta calculatorul sau dispozitivul să șteargă în mod automat sarcina după 30, 90, 180, 365 zile sau imediat, prin bifarea opțiunii "If the running task does not end when requested, force it to stop".
  • În cazul în care sarcina este deja în execuție și vine timpul ca acesta să ruleze din nou, puteți alege una dintre următoarele opțiuni:
    • "Do not start a new instance" - prima instanță a sarcinii continuă să ruleze.
    • "Run a new instance in parallel" - prima instanță a sarcinii continuă să ruleze și a doua pornește în paralel.
    • "Queue a new instance" - noua instanță a sarcinii se execută după ce prima instanță s-a terminat.
    • "Stop the existing instance" -prima instanță a sarcinii este oprită și a doua începe să ruleze.

Concluzie

După cum puteți vedea, Task Scheduler oferă un număr foarte mare de setări care vă ajută să creați sarcini avansate. Deși nu toate opțiunile par ușor de înțeles la început, prin citirea cu atenție a acestui articol și experimentarea pe cont propriu, vă veți obișnui rapid cu aceste setări și veți obține mai mult control asupra computerului sau dispozitivului dumneavoastră.

Dacă sunteți în căutarea altor sfaturi și trucuri despre utilizarea Task Scheduler, nu ezitați să citiți articolele recomandate de mai jos.