Recenzie Mio Cyclo 200 - Este cel mai bun sistem de navigare pentru bicicletă?

Rating:
2 out of 5 stars

Îți place ciclismul? Te plimbi cu bicicleta în mod frecvent? Te-ai gândit să-ți cumperi un sistem de navigare prin GPS pentru bicicletă, astfel încât să-ți monitorizezi cursele pe bicicletă ori să poți urma în mod corect un anumit traseu? Vrei un dispozitiv care poate fi montat ușor pe bicicletă? Dacă da și ți-ai făcut temele atunci, cel mai probabil, ai auzit de Mio Cyclo 200 - un dispozitiv de navigare care promite cea mai bună experiență pentru cicliști. Am testat acest dispozitiv timp de o săptămână, pe câteva trasee parcurse cu bicicleta și iată părerea noastră, în acest review:

Despachetarea Mio Cyclo 200

Mio Cyclo 200 vine într-o cutie albă cu poza dispozitivului pe partea din față și o descriere a caracteristicilor sale principale pe partea din spate.

Magazine

Înăuntrul cutiei vei găsi sistemul de navigare Mio Cyclo 200, alimentarea, cablul USB, sistemul pentru montarea pe bicicletă, ghidul pentru pornirea rapidă și garanția.

Acum știi ce este în cutia produsului. Hai să vedem ce are de oferit din punct de vedere hardware.

Caracteristici hardware

Din păcate, există puține informații disponibile în ceea ce privește componentele dinăuntrul Mio Cyclo 200. Pe pagina oficială se vorbește foarte mult despre caracteristicile sale software și foarte puțin despre hardware. Știm că are un ecran tactil de 2,5 inci și o rezoluție de 320x480 pixeli. Procesorul are patru nuclee și este un Cortex-A7 la o frecvență de 900 MHz, model ce este folosit și pe popularul micro-calculator Raspberry Pi 2. Spațiul total de stocare disponibil este de 4 GO. Nu știm câtă memorie RAM are acest dispozitiv și nici ce sistem de operare și ce versiune este instalată. Despre baterie nu este menționată capacitatea - tot ceea ce se spune este că are o autonomie de până la 10 ore.

Mio Cyclo 200 este și rezistent la apă dar, când spunem asta, nu te gândi să înoți cu el. Dispozitivul va rezista pe bicicletă dacă plouă dar nu va face față unor scenarii de utilizare care implică foarte multă apă.

În ceea ce privește dimensiunile, acesta nu este foarte mare: are o lățime de 68 mm, o lungime de 114 mm și o grosime de 18.6 mm. De asemenea, cântărește doar 146 de grame.

Caracteristicile sale oficiale pot fi găsite aici: Specificații Mio Cyclo 200.

Experiența de utilizare a Mio Cyclo 200

Înainte de a folosi Mio Cyclo 200, îți recomandăm să citești cu atenție manualul pentru a te familiariza cu dispozitivul și cum merge acesta. Primul pas pe care trebuie să-l faci cu el este să-l încarci cel puțin 8 ore înainte de a îl folosi pentru prima dată. Apoi, creează-ți un cont pe saitul MioShare , descarcă aplicația CycloAgent pentru PC și conectează Mio Cyclo 200 la calculator. Aplicația CycloAgent este vitală pentru a utiliza la maxim dispozitivul cumpărat. După ce te autentifici cu contul MioShare, aplicația îți detectează dispozitivul și caută actualizări. Când l-am folosit noi pentru prima dată, a descărcat un total de 2 GO de actualizări pentru software și hărți.

Tot procesul de descărcare și instalare va dura minute bune și trebuie să te înarmezi cu răbdare. Odată terminată instalarea actualizărilor, folosește CycloAgent pentru a administra dispozitivul, pentru a-ți sincroniza datele online ș.a.m.d. Versiunea primită de noi în teste, este pentru Europa de Est și include hărți pentru următoarele țări: Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Danemarca, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria Italia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia, Ucraina și Vatican. Sunt vândute versiuni diferite, pentru regiuni diferite, care includ hărți pentru țările specifice fiecărei regiuni.

O altă parte importantă a experinței software este saitul MioShare. Aici poți viziona și găsi trasee pentru bicicletă, îți poți crea propriile trasee, le poți partaja online și poți accesa istoricul complet al activităților tale cicliste.

Odată încărcat și actualizat, este timpul să montezi Mio Cyclo 200 pe bicicletă. Înainte de a face asta, asigură-te că ai citit manualul, pentru a-l monta corect, folosind accesoriile din pachet.

Vei aprecia faptul că dispozitivul nu este foarte mare, dar suficient de mare pentru a vedea bine ecranul atunci când ești pe bicicletă. De asemenea, vizibilitatea ecranului este bună, dacă nu ai o zi cu soare foarte puternic. Altfel, îți va fi greu să vezi ceea ce este pe ecran, dacă nu setezi la maxim luminozitatea, ceea ce reduce din autonomia promisă.

Interfața cu utilizatorul include butoane mari ce pot fi apăsate ușor. De asemenea, aceasta este disponibilă în 32 de limbi, inclusiv limba română, ceea ce este foarte bine. Noi l-am folosit atât în engleză cât și în română.

Poți folosi Mio Cyclo 200 pentru a naviga la o adresă specifică, la un punct de interes ori la un punct de pe hartă. De asemenea, poți încărca hărțile puse pe dispozitiv folosind aplicația CycloAgent și le poți folosi pentru navigare. Astfel de hărți sunt utile în special celor care fac mountain biking și au nevoie să urmeze trasee nemarcate de munte.

Alte activități care pot fi realizate sunt: vizionarea istoriei cicliste, accesarea unui ecran de bord cu măsurători precum timpul, viteza, distanța, urcarea și coborârea totală în înălțime, consumul de calorii și alte metrici utile.

Dacă iei în considerare prețul destul de ridicat al Mio Cyclo 200, te aștepți la un dispozitiv modern, care oferă navigare audio și care se poate conecta la smartphone-ul tău ori alte dispozitive, cum ar fi căștile tale, prin Bluetooth. Din păcate astfel de opțiuni nu sunt disponibile. Poți conecta Mio Cyclo 200 doar la un calculator, doar prin cablul USB din pachet. Din punct de vedere al navigării audio, dispozitivul comunică cu utilizatorul doar prin beep-uri. Auzi beep-uri când urmează o schimbare de direcție ori când mergi în direcția greșită. Pentru a înțelege ce ai de făcut, trebuie să te uiți la sistemul de navigare. Asta poate reprezenta o problemă dacă navighezi printr-un oraș aglomerat cum este Bucureștiul, la o oră de vârf, printr-o zonă pe care nu o cunoști. Va trebui să te oprești des, pentru a fi în siguranță atunci când te uiți la instrucțiunile primite, ca să înțelegi încotro trebuie să te duci. Asta diminuează din viteza și plăcerea călătoriei cu bicicleta. Ne-ar fi fost de folos o conexiune Bluetooth la o cască fără fir, prin care să primim instrucțiuni audio, ca la un sistem obișnuit de navigare prin GPS, mai ales când mergem cu bicicleta pe trasee necunoscute.

Autonomia dispozitivului este undeva între 7 și 10 ore, în funcție de cum îl folosești și cum ai ajustat luminozitatea ecranului. Un aspect negativ al bateriei este faptul că timpul de încărcare este foarte lung. Mai ții minte cele 8 ore de încărcare recomandate înainte de prima utilizare? Această recomandare este bazată pe faptul că încărcarea durează foarte mult, ceea ce se traduce într-o baterie de slabă calitate, care folosești tehnologii de încărcare relativ vechi. Astăzi avem încărcarea rapidă pe o mulțime de smartphone-uri. Să aștepți să încarci un GPS cam cât timp îți ia să-l descarci, este o experiență frustrantă, mai ales pentru un dispozitiv atât de mic.

Revenind la experiența de ciclism, mai ales la cea prin oraș, unul din avantajele utilizării unei biciclete în locul unei mașini este că poți folosi mai multe tipuri de drumuri, nu doar șoselele din oraș. De exemplu, eu prefer să evit o interesecție aglomerată plină de pietoni și mașini, mai ales la orele de vârf, traversând cu bicicleta printr-un parc. Este o experiență mult mai plăcută și, adesea, economisesc timp. Din păcate, Mio Cyclo 200, te ajută doar dacă folosești șoselele din România, nu și alte tipuri de drumuri. Unii utilizatori nu vor aprecia acest lucru deoarece reduce din plăcerea ciclismului și nu le este foarte util să meargă doar pe șosea. Se vor simți tratați ca un șofer de mașină, nu ca un ciclist cu multe alternative în ceea ce privește modul în care ajunge la destinație.

Acest dispozitiv oferă cea mai mare utilitate cicliștilor care merg prin oraș ori pe drumuri publice dar nu și celor pasionați de mountain biking. Dacă ești pasionat de acest sport, nu vei putea folosi Mio Cyclo 200 pentru a descoperi trasee specializate, cum poate că te-ai aștepta. Trebuie să-ți faci munca de cercetare acasă, folosind servicii de genul Bike Map, trebuie să descarci harta traseului dorit de pe internet, să o urci pe saitul MioShare și, de acolo, să o descarci pe Mio Cyclo 200 folosind aplicația CycloAgent. Abia după aceea poți folosi dispozitivul pentru a naviga pe traseul dorit. Acest proces este mult prea anevoios și mulți pasionați de acest sport vor prefera să folosească o aplicație specializată pentru smartphone. Este mult mai rapid așa.

Mio Cyclo 200 folosește hărți și date de la OpenStreetMap ceea ce, în România, este OK dacă vrei să găsești adrese dar nu așa de grozav dacă vrei să găsești puncte de interes. Pentru România, OpenStreetMap nu are date multe și de calitate în ceea ce privește punctele de interes din fiecare oraș și ceea ce se află în jurul tău, cum ar fi localuri, firme, monumente, parcuri, etc. Din nou, trebuie să-ți faci munca de cercetare acasă, să afli adresa exactă a punctelor de interes unde vrei să navighezi și apoi să folosești Mio Cyclo 200 pentru a naviga unde ai nevoie să ajungi. În ceea ce privește calitatea hărților și a adreselor din sistem, am găsit o problemă foarte mare, despre care vom vorbi în secțiunea următoare a acestui review.

Mio Cyclo 200 nu știe să lucreze cu caractere non-unicode, cum ar fi litera ș

Cea mai mare problemă pe care am descoperit-o la Mio Cyclo 200 este baza de date cu adrese și modul în care sunt gestionate caracterele non-unicode. Multe limbi de circulație internațională, printre care se numără și limba Română, folosesc caractere/litere care nu fac parte din alfabetul Latin. De exemplu, în limba Română, avem litere precum ș. De obicei, aplicațiile software “traduc ” caracterele non-unicode, în echivalentul lor unicode, din alfabetul latin, pentru a putea funcționa corect. De exemplu, ș este înlocuit de s și, dacă scrii o adresă folosind litera ș sau s, într-un sistem de navigare GPS obișnuit, nu vei avea probleme în a o găsi și a naviga la adresa respectivă.

Din păcate, Mio Cyclo 200 nu face această înlocuire și adresele care conțin litera ș în lumea reală, în baza de date și în hărțile acestui dispozitiv, nu conțin această literă. De exemplu, orașe precum București, Brașov sau Iași există în baza de date a Mio Cyclo 200 drept Bucureti, Braov și Iai. Adrese precum Bulevardul Șincai, Nr 9, București, sunt stocate drept Bulevardul Gheorghe incai Nr 9, Bucureti. Această problemă este foarte neplăcută și, dacă nu este rezolvată printr-o actualizare de software, reduce drastic plăcerea utilizării acestui dispozitiv.

Există și multe alte limbi care folosesc caractere non-unicode și, cel mai probabil, Mio Cyclo 200 are probleme în a lucra astfel de caractere.

Magazine

Pro și contra

Mio Cyclo 200 este un dispozitiv plin de contraste, care are următoarele puncte forte:

  • Are o interfață care este ușor de folosit
  • Interfața cu utilizatorul este disponibilă în 32 de limbi printre care se numără și limba română
  • Autonomia este bună
  • Vizibilitatea în aer liber este bună cât timp soarele nu este foarte puternic

Din păcate există și multe neajunsuri:

  • Este scump pentru ceea ce oferă
  • Software-ul nu știe să gestioneze corect caractere non-unicode, care nu fac parte din alfabetul latin, cum ar fi litera ș
  • Mio Cyclo 200 abordează ciclistul ca și cum ar fi un șofer și-i recomandă să folosească doar șosele și drumuri publice
  • Instrucțiunile audio oferite sunt doar o serie de beep-uri
  • Nu există conectivitate Bluetooth ori orice altă formă de conectivitate în afară de utilizarea cablului USB din pachet
  • Dacă îți place mountain biking, procesul pentru adăugarea manuală a traseelor pentru acest tip de ciclism este foarte anevoios
  • Un timp îndelungat pentru încărcarea bateriei
Notă produs
2/5

Verdict

Mio Cyclo 200 este un dispozitiv de nișă, ușor de utilizat, cu o bună automomie și cu suport lingvistic divers, dar cu o utilitate foarte redusă, cel puțin în România. În primul rând, nu este potrivit tuturor cicliștilor ci doar celor care se plimbă mult pe șoselele din orașe și din afara lor. Nu este o alegere bună pentru pasionații de mountain biking. De asemenea, acest sistem de navigare tinde să trateze bicicliștii precum conducătorii de mașini. Nu ține cont de faptul că poți folosi și alternative pentru a ajunge din punctul A în punctul B, cum ar fi parcuri, benzi pentru biciclete, etc. Prețul cerut este ridicat iar instrucțiunile audio sunt doar sub forma de beep-uri. Dacă iei în considerare și timpul ridicat pentru încărcarea bateriei și problemele pe care le are în gestionarea caracterelor non-unicode (litera ș lipsește din toate adresele din România și din numele orașelor), vei înțelege nota mică pe care o acordăm acestui produs. Te sfătuim să-l cumperi doar după ce ai analizat bine plusurile și minusurile sale, și doar de la un magazin cu o politică generoasă de returnare.