Securitate pentru toți - Recenzie Avast Premier

3 out of 5 stars

Lumea produselor de securitate gratuite este dominată de numai câteva companii, una dintre cele mai cunoscute fiind Avast. Ei dezvoltă și distribuie una dintre cele mai bune aplicații antivirus gratuite din lume, deși nu este singurul produs de securitate din portofoliul lor. Cea mai ”completă” soluție de securitate pe care o vând se numește Avast Premier și aceasta oferă utilizatorilor un motor antivirus, un modul firewall și tot felul de alte module de securitate destinate protecției dispozitivelor tale cu Windows. Am testat acest produs timp de o săptămână și, după ce am văzut care sunt punctele sale forte și punctele sale slabe, acum suntem pregătiți să îți spunem părerea noastră, în acest review:

Experiența de descărcare și instalare

Pentru a putea instala Avast Premier pe calculatorul tău cu Windows, este necesar să îl descarci de pe saitul său oficial, pe care îl găsești aici. Vei descărca un fișier executabil mic, numit named avast_premier_antivirus_setup_online.exe , cu o dimensiune de 6.01 MO. Merită menționat faptul că Avast nu îți cere niciun fel de informație personală pentru a te lăsa să descarci și să instalezi versiunea de evaluare a Avast Premier. Apreciem acest lucru.

Expertul de instalare va descărca aproximativ 228 MO de fișiere. Însă, dimensiunea exactă a descărcării va diferi în funcție de modulele de protecție pe care alegi să le instalezi. Acesta este unul dintre puținele produse de securitate care încă îți dă voie să alegi ce module vrei să instalezi.

Ce este ciudat la Avast Premier este faptul că va încerca să instaleze și Google Chrome pe lângă modulele sale de protecție. Iar instalarea de software adițional este ceva la care te-ai aștepta de la un produs gratuit, dar nu de la unul plătit. Dacă nu vrei să folosești Google Chrome drept browser-ul tău web, ai grijă să dezactivezi această opțiune în timpul instalării Avast Premier.

Pe calculatorul nostru de test, descărcarea și instalarea au fost procese care s-au desfășurat fără probleme sau întreruperi. Când totul a fost gata, Avast și-a încărcat interfața de utilizare și ne-a cerut detalii despre rețelele la care era conectat laptopul nostru. Când firewall-ul detectează o rețea nouă, te întreabă dacă vrei să o considere ca fiind privată sau publică. În funcție de răspunsul tău, firewall-ul își va ajusta automat nivelul de protecție.

La prima vedere, am observat că Avast Premier avea deja ultimele definiții de viruși instalate, acesta fiind un aspect pozitiv.

Experiența de descărcare și instalare pe care am avut-o cu Avast Premier a fost un bună. Am apreciat faptul că nu este necesar să oferi informații personale pentru a testa acest produs, precum și faptul că poți alege exact ce module de protecție vrei să instalezi și să folosești pe calculatorul tău. Nu prea mai vezi așa ceva în zilele noastre.

Integrarea cu Windows, navigatoarele web și aplicațiile Windows universale

În timpul instalării, am observat că Avast Premier a dezactivat automat atât Windows Defender cât și Windows Firewall. Acesta este un lucru bun deoarece te va ajuta să eviți posibilele conflicte și probleme de performanță. Avast Premier este bine integrat cu caracteristicile de rețelistică din Windows - nu am avut probleme la crearea sau asocierea la un grup de domiciliu, nici la partajarea fișierelor și folderelor în rețeaua locală ori la utilizarea aplicațiilor Windows universale.

Puțin mai devreme, am menționat că atunci când te conectezi la o rețea nouă, modulul firewall te întreabă ce fel de rețea este aceea. Poți alege între un profil public și unul privat pentru fiecare rețea, la fel ca în Windows. Însă, ceea ce am aflat este că acest lucru se aplică doar pentru conexiunile noi de rețea. Dacă modifici profilul unei rețele existente din public în privat sau invers, firewall-ul Avast nu va detecta schimbarea.

Din punct de vedere al securității online, Avast Premier te protejează cu ajutorul modulului său de scut web, care filtrează tot traficul de internet de pe calculator și blochează orice este suspicios. Dar, pe lângă acest modul, Avast Premier îți oferă și două extensii de browser care ar trebui teoretic să îți ofere și mai multă securitate. Ele sunt numite Avast Online security și Avast SafePrice. Extensia de browser Avast Online Security este creată să îți blocheze accesul și să te notifice atunci când vizitezi un sait infectat. Celălalt însă - Avast SafePrice - este creat să îți ofere variante mai ieftine ale produselor pe care le cauți atunci când faci cumpărături online, prin transmiterea de informații către Avast și returnarea de reclame adresate special ție. În Windows 10, aceste extensii de browser sunt instalate în mod implicit în Google Chrome și Mozilla Firefox. Recomandarea noastră este să dezactivezi și să dezinstalezi ambele extensii, deoarece nu ai nevoie de ele: scutul web este suficient pentru protecția ta online.

Ne-am uitat și la cât de mult crește Avast Premier timpul de pornire ai calculatorului nostru de test. Pentru a face acest lucru, am folosit BootRacer pentru a măsura timpul de pornire înainte și după ce am instalat suita de securitate. Din fericire, creșterea a fost foarte mică, de sub o secundă. Am aflat și că Avast Premier consumă foarte puțină memorie RAM, chiar și atunci când execută scanări antivirus. Am văzut suita consumând maxim 40 MO de memorie RAM. Însă, se pare că face acest lucru în schimbul unei utilizări intense a unităților de disc, după cum poți vedea în imaginea de mai jos.

Pentru a ne face o idee și mai bună în privința impactului pe care Avast Premier îl are asupra performanței calculatorului nostru, am folosit și PCMark 8 pentru a rula benchmark-urile Home accelerated înainte și după ce am instalat suita de securitate. Am făcut acest lucru de câteva ori, iar rezultatele pe care le-am obținut au fost similare: Avast Premier ne-a încetinit calculatorul cu 9,31%. Acesta este un procent destul de important.

Avast Premier este un produs de securitate care pare să fie bine integrat cu Windows și toate caracteristicile sale de rețelistică. Cu toate acestea, nu ne place să vedem un produs de securitate care include extensii de browser web care îți promit ”prețuri mai sigure, oferte mai bune” și cu siguranță nu ne place când un produs de securitate scade performanțele calculatorului, așa cum face Avast Premier.

Ușurința de utilizare și configurare

Avast Premier are o interfață de utilizare care arată foarte bine, cu un design bazat pe gradiente fine și linii subțiri, la fel cum ar trebui să arate orice software modern. La fel ca în trecut, Avast continuă să folosească combinația de culori portocaliu și gri.

Consola principală îți spune care este starea calculatorului tău, cu mici detalii pentru modulele antivirus și firewall. De asemenea, te întâmpină cu un buton mare și portocaliu numit ”Run Smart Scan” (”Executare Scanare Inteligentă”) care, atunci când îl apeși, declanșează o scanare a calculatorului tău după viruși, software neactualizat, extensii de browsere web cu o reputație proastă, amenințări de rețea, probleme de performanță și parole slabe.

Partea superioară a interfeței de utilizare este locul în care vei găsi cele câteva butoane care îți oferă acces la cele mai importante caracteristici, instrumente și setări oferite de Avast. De exemplu, de aici poți să lansezi scanări antivirus, poți să deschizi oricare dintre instrumentele incluse în această suită de securitate sau să accesezi setările lui Avast Premier. Și, pentru că tot vorbim despre acestea, majoritatea sunt ușor de înțeles și configurat, Avast Premier oferindu-ți atât comutatoare cât și liste de setări cu bife.

Avast Premier se descurcă destul de bine în a te ajuta să înțelegi ce fac instrumentele și setările sale. De exemplu, setările care sunt puțin mai tehnice au o iconiță de informații în partea dreaptă. Dacă apeși pe ea, vei primi detalii despre ce face acea setare. Și, dacă ai nevoie de mai mult ajutor sau suport, Avast Premier este pregătit: poți să navighezi prin fișierele de ajutor detaliate, poți să trimiți cereri de suport prin intermediul unui formular de contact sau poți să ceri ajutor telefonic. Totuși, ultima opțiune acoperă doar instalarea și configurarea produsului tău Avast. Dacă ai probleme mai complexe, precum cele cauzate de un virus care își face de cap pe calculatorul tău, tehnicienii Avast te pot ajuta doar dacă plătești un abonament separat, cu un preț deloc neglijabil.

Avast Premier este ceva mai vorbăreț decât alte produse de securitate similare. Nu numai că îți afișează notificări și alerte pe desktop, dar ți le mai și vorbește cu voce tare. Oricât de utile ar fi aceste notificări pentru unii utilizatori, pentru alții s-ar putea să fie enervante.

În cazul în care ești curios de fel, s-ar putea să fii interesat și de jurnalele și statisticile oferite de Avast Premier. Din păcate, nu putem spune că suntem mulțumiți de ceea ce ne oferă. Jurnalele sunt greu de găsit și informațiile pe care ți le oferă acestea sunt puține. De exemplu, dacă vrei să vezi rapoartele antivirus, trebuie să îi ceri lui Avast Premier să ruleze o scanare și, în fereastra de scanare, vei găsi un istoric al scanărilor în partea de jos. Statisticile nu sunt de găsit, oriunde te-ai uita în acest produs antivirus. Acest lucru este neașteptat, având în vedere că versiunile anterioare de Avast Premier pe care le-am testat, ofereau multe statistici și jurnale vizuale.

Avast Premier are o interfață de utilizare care arată foarte bine, iar navigarea este relativ ușoară. Am apreciat prezența comutatoarelor și a setărilor pe care le bifezi, dar nu ne-a plăcut lipsa jurnalelor și a statisticilor.

Citește pagina următoare a acestui review și vei afla cât de eficient este Avast în a-ți proteja calculatorul de atacurile din rețea și de malware. De asemenea, vei vedea și care este verdictul nostru final pentru acest produs antivirus.