Yahoo își ia la revedere de la utilizatorii de internet

După ce a fost la un moment dat parte din elita Internetului, Yahoo se pregătește să ajungă în paginile de istorie. După ce au început anul cu anunțul că vor să formeze o companie separată care să dețină acțiunile pe care le au la Alibaba, Yahoo a schimbat direcția și acum se pregătesc să mute afară din Yahoo afacerea lor principală. Ce s-a întâmplat cu Yahoo?

Ghidul internetului

Yahoo a pornit în 1994 ca proiectul a doi studenți de la Stanford, Jerry Young and David Filo, care au construit un director al saiturilor de pe internet. Acum poate să pară o nebunie să te apuci să inventariezi internetul într-un catalog, dar la momentul respectiv ideea a avut succes. Proiectul a devenit o afacere care și-a stabilit numele de Yahoo, a obținut primele investiții de capital și a ajuns la cea mai mare evaluare de piață în anul 2000, la peste 100 de miliarde de dolari, ca parte din bula internetului. Criza economică care a urmat, a coborât prețul acțiunilor Yahoo de la 118,75 dolari în 2000 la cea mai mică valoare istorică de 8,11 dolari în 2001.

Interesant este că la momentul în care Young și Filo au înregistrat marca, Yahoo era deja folosit în alte domenii de activitate. Ca să evite aceste mărci, s-a pus un semn de exclamare la final. Yahoo! le-a permis lui Young și Filo să aibă un control complet asupra noii mărci.

Activitatea principală de a oferi poarta de acces la internet, a fost completată cu achiziții agresive care au fost redenumite folosind marca Yahoo. Așa am ajuns să avem Yahoo! Mail, Yahoo! Groups sau Yahoo! Messenger. Deși o parte dintre aceste achiziții au avut succes, Yahoo a pierdut lupta cea mai importantă: cea legată de motoarele de căutare. După ce au pornit prin a fi în competiție cu Google, apoi au folosit motorul lor de căutare, apoi iar au intrat în competiție cu ei, Yahoo a pierdut cursa și a intrat într-o serie de restructurări și relansări care nu și-au atins obiectivele.

Un episod marcant a fost încercarea Microsoft să cumpere Yahoo în 2008. Yahoo s-a împotrivit și a reușit să blocheze achiziția. Un an mai târziu, Yahoo încheia un contract cu Microsoft ca să îi folosească motorul de căutare Bing. La momentul acela Yahoo avea un preț cu 60% mai mic decât cel oferit de Microsoft.

Marissa Mayer și compania „concentrată pe mobilitate”

Saga Yahoo a continuat cu o serie de CEO, dintre care unii au stat mai puțin de un an la conducere. Marissa Mayer, care este acum la conducerea firmei, a preluat funcția în iulie 2012 și a venit cu reputația unui director de top de la Google, adversarul implacabil al lui Yahoo. Marissa a început la Google ca angajatul numărul 20 și prima femeie angajată ca inginer . Ea a ajuns vicepreședinte la Google Product Research.

Marissa a introdus o serie de schimbări radicale pentru angajații Yahoo, cum a fost eliminarea opțiunii de a lucra în afara biroului. Strategia ei a fost să creeze o companie concentrată pe mobilitate și creare de conținut pentru internet. Primul an a adus o creștere a prețului acțiunilor și Marissa părea că se află pe drumul cel bun.

În 2014 au început să apară critici din ce în ce mai severe cu privire la deciziile Marissei, iar în 2015, progresul Yahoo s-a întors în regres. Anul acesta, conversațiile legate de Yahoo s-au învârtit în jurul investiției făcute în Alibaba. Succesul noului venit a creat, în mod surprinzător, probleme pentru Yahoo. Marissa anunța la începutul anului crearea unei firme separate care urma să preia acțiunile Alibaba deținute de Yahoo. Problema Yahoo este că, scăzând din valoarea Yahoo valoarea acțiunilor Alibaba, nu obții mare brânză. Decizia bordului de conducere al Yahoo, de a scoate într-o firmă separată afacerea principală Yahoo, arată care este prioritatea sa.

Ce a mai rămas din Yahoo?

Cei un miliard de utilizatori ai Yahoo și cele 5 miliarde în venituri anuale, nu sunt deloc de neglijat. Investitorii în schimb nu arată încredere că Yahoo știe ce să facă cu ei pe termen lung. Directorul financiar al Verizon a menționat într-un interviu că operatorul telecom ar cumpăra Yahoo, dacă afacerea merită. Verizon a achiziționat deja AOL, un alt fost gigant din perioada bulei internetului.

Ce înseamnă asta pentru un utilizator Yahoo? Pe termen scurt nu se așteaptă schimbări. Șeful bordului Yahoo, Maynard Webb, a semnalat sprijinul bordului pentru Marissa în care „bordul are completă încredere”. Marissa are practic încă un an în care să ridice valoarea Yahoo, pentru o eventuală achiziție. Asta înseamnă că și noi ne putem aștepta la cel puțin un an de servicii Yahoo neîntrerupte.

Folosești Yahoo? Ce anume apreciezi cel mai mult la această firmă: conținutul publicat de Yahoo! Finance, Yahoo! Sports, Yahoo! News sau serviciile de genul Yahoo! Mail sau Yahoo! Messenger? Scrieți răspunsurile voastre în comentarii la articol.

Sursă