Creează sarcini programate avansate, cu Task Scheduler din Windows

Vrei să îți faci PC-ul să intre în repaus sau să se oprească la o anumită oră, în fiecare zi? Poate vrei să îți faci PC-ul să ruleze un video motivațional de fiecare dată când îl pornești sau când se face ora 12? Dacă ți-ai dorit o metodă de a îți programa PC-ul să facă anumite lucruri la anumite momente, ar trebui să citești acest articol, deoarece prezentăm unele din cele mai avansate facilități oferite de Task Scheduler: crearea de sarcini complexe, configurarea declanșatorilor (trigger-e) lor, a acțiunilor și opțiunilor de securitate. Acestea sunt opțiuni puternice atunci când vrei să îți controlezi sistemul și sarcinile pe care le rulează. Așa că fii pregătit pentru o paletă largă de opțiuni ce îți permit să setezi fiecare detaliu legat de sarcinile programate. Hai să începem:

NOTĂ: Acest ghid se aplică la Windows 10, Windows 7 și Windows 8.1. Pentru a ilustra lucrurile pe care poți să le faci cu Task Scheduler, vom crea o sarcină complexă care oprește PC-ul în fiecare zi la ora 23:00.

Cum creezi o sarcină programată complexă în Windows

Începe prin a deschide utilitarul Task Scheduler. Dacă nu știi cum să faci acest lucru, citește acest articol: 9 metode de a porni Task Scheduler în Windows (orice versiune). Dacă nu ai timp să citești și acel ghid, trebuie să știi că o cale rapidă de a deschide Task Scheduler, în orice versiune de Windows, este să folosești căutarea. Caută "Task Scheduler" și dă clic pe rezultatul corespunzător.

Căutarea după Task Scheduler în Windows 10

De asemenea, dacă nu ai mai lucrat niciodată cu Task Scheduler, este o idee bună să te familiarizezi puțin cu el. Pentru asta, citește: Cum creezi activități planificate simple cu Task Scheduler, în 5 pași.

Acum hai să trecem la treabă: pentru a crea o sarcină nouă, în fereastra Task Scheduler, mergi la panoul Acțiuni și, în partea dreaptă, apasă pe butonul "Create Task" (Creează sarcină).

Pornirea expertului Create Task din Task Scheduler

Cu ajutorul expertului, poți configura fiecare detaliu despre noua sarcină, începând cu numele său și continuând cu stabilirea unuia sau a mai multor declanșatori (triggere), acțiuni, stabilirea condițiilor pentru rularea sarcinii și așa mai departe.

Expertul Create Task din Task Scheduler

Haideți să vedem cum funcționează:

Cum configurezi numele, descrierea și opțiunile de securitate ale unei sarcini

Prima secțiune a expertului "Create Task" (Creează sarcină) este numită General și aici poți seta numele sarcinii și descrierea acesteia. Deoarece noi vrem să creăm o sarcină care ne oprește calculatorul în fiecare seară, o vom denumi "Noapte bună".

Alegerea unui nume și a unei descrieri pentru sarcina programată

Fila General te lasă să configurezi și opțiunile de securitate asociate contului de utilizator și drepturile folosite pentru a rula sarcina pe care o creezi. În mod implicit, contul de utilizator setat pentru a fi utilizat atunci când rulează sarcina este cel pe care îl folosești atunci când o creezi. Dacă preferi să fie folosit alt cont de utilizator atunci când se execută sarcina, apasă pe butonul "Change User or Group" (Schimbă utilizator sau grup) și alege alt cont.

Alegerea contului de utilizator folosit pentru a rula sarcina

Poți alege să execuți sarcina doar atunci când utilizatorul este logat ori să fie rulată indiferent de acest aspect. În cazul nostru, nu contează dacă utilizatorul este logat sau nu, deoarece vrem să creăm o sarcină care oprește calculatorul.

Configurarea sarcinii pentru a rula doar dacă utilizator este logat, ori dimpotrivă

În cazul în care sarcina are nevoie de permisiuni de administrator, nu uita să bifezi și opțiunea "Run with highest privileges (Execută cu cele mai mari privilegii). Apoi, bifează opțiunea Hidden (Ascuns) dacă nu vrei ca sarcina să fie vizibilă. Acest lucru înseamnă că utilizatorul conectat în momentul rulării sarcinii nu va fi anunțat când sarcina începe sau se termină. Noi nu vom folosi această opțiune pentru că vrem ca utilizatorul să poată să oprească închiderea calculatorului dacă vrea cumva să îl mai folosească și în timpul nopții. :)

Opțiunea de a rula sarcina programată cu privilegii maxime

Asta este tot în ceea ce privește setările generale. Să mergem la secțiunea Triggers (Declanșatori).

Cum configurezi declanșarea unei sarcini în Task Scheduler

Fila Triggers (Declanșatori) te lasă să setezi mai mulți declanșatori. Pentru a adăuga un nou declanșator (trigger), apasă pe butonul New (Nou) din partea de jos a ferestrei.

Crearea unui nou declanșator în Task Scheduler

Prima setare de declanșare este selectarea momentului de pornire a sarcinii. Apasă pe meniul "Begin the task" (Începe sarcina) și alege una dintre opțiunile disponibile.

Alegerea momentului în care sarcina pornește

Pentru sarcina noastră de oprire a PC-ului, trebuie să alegem "On a schedule" și să setăm sarcina să ruleze Daily (Zilnic), la 11 PM.

Execuția unei sarcini programate conform unui program

Am vorbit deja despre unii dintre declanșatorii disponibili, în acest tutorial: Cum creezi activități planificate simple cu Task Scheduler, în 5 pași. Totuși, mai sunt câțiva declanșatori suplimentari față de expertul Create Basic Task (Creează sarcină simplă), cum ar fi: At task creation/modification (La crearea/modificarea sarcinii), On connection to user session (La conectarea utilizatorului), On disconnect from user session (La deconectarea utilizatorului), On workstation lock (La blocarea calculatorului) și On workstation unlock (La deblocarea calculatorului). Pe baza opțiunii pe care o alegi, va trebui să configurezi diferite setări în secțiunea Settings, dar setările avansate din secțiunea Advanced settings rămân aceleași, indiferent de declanșatorul ales.

Pentru declanșatorii "On connection to user session" (la conectarea utilizatorului) și "On disconnect from user session" (la deconectarea utilizatorului), poți face următoarele setări:

  • Stabilește dacă respectiva conexiune se referă la orice utilizator sau un anumit utilizator. Pentru cazul din urmă, setarea implicită este utilizatorul curent. Cu toate acestea, ai posibilitatea să apeși pe butonul Change User (Schimbă utilizator) și să alegi un alt utilizator.
  • Stabilește dacă respectiva conexiune se referă la o conexiune de la distanță sau de la un calculator local.
Rularea unei sarcini la conectarea unei sesiuni de utilizare

Pentru declanșatoarele "On workstation lock" (La blocarea calculatorului) și "On workstation unlock" (La deblocarea calculatorului) trebuie doar să stabilești dacă acest lucru se referă la orice utilizator sau la un anumit utilizator. În mod implicit, utilizatorul folosit este cel curent. Poți să apeși pe butonul Change User (Schimbă utilizator) pentru a selecta un alt cont de utilizator.

Rularea unei sarcini la blocarea PC-ului

Cum configurezi setările avansate pentru declanșatorii unei sarcini

Setările avansate disponibile în secțiunea Advanced settings sunt comune pentru toate declanșatoarele. Pentru fiecare opțiune disponibilă, trebuie să bifezi mai întâi căsuța corespunzătoare pentru a vedea lista de opțiuni asociate. Poți face următoarele setări:

  • Decala o sarcină pentru o anumită perioadă de timp: 30 de secunde, 1 minut, 15 minute, 30 minute, 1 oră, 8 ore sau o zi, prin opțiunea Delay task for.
  • Alege intervalul de timp după care sarcina este repetată (5, 10, 15, 30 de minute sau o oră) și durata de repetare (15 sau 30 minute, 1 sau 12 ore, o zi sau pe termen nelimitat), prin opțiunile Repeat task every: și for a duration of:;
  • În cazul în care sarcina ta, dintr-un motiv sau altul, ar putea rula mai mult decât perioada de timp pe care o specifici, poți alege să o oprești în mod automat prin bifarea opțiunii Stop all running tasks at end of repetition duration;
  • Poți seta data și ora de pornire și de oprire a unei sarcini.
  • Poți activa sau dezactiva sarcina, prin bifarea sau debifarea opțiunii Enabled (Activat).

Pentru sarcina de oprire programată a PC-ului pe care o creăm noi, nu avem nevoie de niciuna dintre aceste sarcini complexe: tot ce trebuie să facem este să avem grijă ca sarcina să fie activată (Enabled).

Configurarea setărilor complexe ale unui declanșator

Apasă butonul OK după ce ai terminat cu setările pentru acest declanșator. Noul declanșator este afișat în lista de declanșatoare. Acum poți crea altul nou, sau selecta un declanșator existent pentru editare sau ștergere.

Lista de declanșatori ai sarcinii

Cum setezi acțiunile unei sarcini, în Task Scheduler

Poți aloca mai multe acțiuni la o sarcină. Pentru a face acest lucru, mergi la secțiunea Actions (Acțiuni) și apasă pe butonul New (Nou).

Crearea unei acțiuni noi pentru sarcina programată

Alege una din acțiunile pe care sarcina trebuie să le efectueze, apăsând pe Action. Poți selecta din: pornirea unui program (Start a program), trimiterea unui e-mail (Send an e-mail) sau afișarea unui mesaj (Display a message).

Alege acțiunea realizată de sarcina programată

Dacă alegi să pornești un program, apasă pe butonul Browse (Răsforie) pentru a alege aplicația care să fie pornită. Apoi, dacă este necesar, completează câmpurile opționale Add arguments (Adaugă argumente) și Start in (Pornește în).

Pentru sarcina noastră de oprire a PC-ului, trebuie să alegem "Start a program". Apoi, trebuie să scriem comanda shutdown în câmpul Program/script. Pentru ca această comandă să meargă, trebuie să adăugăm și parametrii corecți, așa că în câmpul "Add arguments" vom scrie -s și -f. Argumentul -s îi spune calculatorului să se oprească, nu să repornească sau să intre în repaus, iar argumentul -f îi spune că vrem să forțăm aplicațiile să se închidă la oprirea calculatorului.

Configurarea unei acțiuni pentru oprirea unui PC cu Windows

NOTĂ: Dacă nu vrei să rulezi un program ci vrei să trimiți un e-mail, trebuie să completezi câmpurile From (De la) și To (Către), să introduci un subiect, să scrii textul mesajului, să adaugi fișiere și să specifici serverul SMTP (găsit în proprietățile contul de e-mail). Pentru afișarea unui mesaj, trebuie să specifici titlul și mesajul. Reține însă că în Windows 10 și 8.1, opțiunile Send an e-mail și Display a message nu funcționează pentru că sunt perimate.

Așa cum am am menționat anterior, poți crea mai multe acțiuni pentru o sarcină. De exemplu, poți crea o sarcină care va rula utilitarul Curățare disc și abia apoi îți oprește calculatorul. Poți schimba ordinea acțiunilor apăsând pe butoanele din partea dreaptă a listei de acțiuni.

Lista de acțiuni ale unei sarcini

Pentru a modifica o acțiune, selecteaz-o și apasă pe butonul Edit (Editare). Pentru a o elimina, apasă pe butonul Delete (Ștergere).

Editarea sau ștergerea unei acțiuni

Cum stabilești condițiile unei sarcini, în Task Scheduler

În afară de declanșatoare, poți specifica mai multe condiții pentru rularea sarcinii, în funcție de timpul de așteptare care a trecut, în funcție de tipul de alimentare a calculatorului - dacă este conectat la priză sau funcționează pe baterie, sau dacă există o anumită rețea disponibilă. Pentru a le configura, mergi la secțiunea Conditions (Condiții).

Fila Conditions din expertul Create Task

Dacă nu vrei ca sarcina să interfereze cu munca ta, o poți seta să ruleze doar atunci când computerul este inactiv. Bifează caseta "Start the task only if the computer is idle for" și alege una dintre perioadele de timp disponibile. Din momentul în care ai configurat începerea sarcinii, ai posibilitatea să alegi ca PC-ul să aștepte intrarea în stare de repaus pentru o anumită perioadă de timp sau poți selecta "Don't wait for idle" (Nu aștepta intrarea în repaus). În cazul în care PC-ul nu mai este în stare de repaus, poți decide să oprească sarcina sau să o repornească în cazul în care starea de inactivitate se reia. Ca un posibil scenariu de utilizare, aceste opțiuni de mers "în gol" sunt utile atunci când știi că sarcina ar putea necesita o mulțime de resurse de sistem pentru a fi executată. Setarea sarcinilor să ruleze atunci când calculatorul sau dispozitivul este inactiv înseamnă că nu vei fi deranjat de programe care merg lent din cauza consumului de resurse a acestei sarcini.

Setarea unei sarcini pentru a rula doar dacă PC-ul este inactiv

Deoarece o sarcină ar putea rula pentru o lungă perioadă de timp, Task Scheduler îți permite să condiționezi sarcina, astfel încât să înceapă doar atunci când calculatorul funcționează pe curent alternativ și să se oprească dacă treci la energia bateriei. În cazul în care PC-ul este în modul repaus în momentul programat pentru a rula sarcina, poți configura calculatorul să pornească și să ruleze sarcina.

Setarea unei sarcini pentru a porni doar dacă PC-ul este conectat la priză

Dacă știi că ai nevoie de o conexiune de rețea specifică pentru rularea sarcinii, bifează caseta "Start only if the following network connection is available" și alege conexiunea pe care vrei să o folosești.

Setarea unei sarcini pentru a porni doar dacă anumite rețele sunt disponibile

Cum configurezi comportamentul la eșecul unei sarcini

Task Scheduler îți permite să faci setări care vin la îndemână în scenarii speciale, cum ar fi eșecul sarcinii sau cazul în care sarcina nu se încheie atunci când este solicitată. Mergi la secțiunea Settings din fereastra Create Task (Creează sarcină).

Fila Settings din expertul Create Task

Poți face următoarele setări:

  • Permite ca sarcina să poată fi rulată la cerere. În caz contrar, aceasta va fi rulată doar atunci când sunt îndeplinite declanșatoarele și condițiile definite.
  • În cazul în care sarcina este programată pe un orar ratat, poți configura ca sarcina să fie rulată cât mai curând posibil, prin bifarea opțiunii "Run task as soon as possible after a scheduled start is missed".
  • Pentru cazurile în care sarcina eșuează, poți configura ca aceasta să fie repornită la fiecare 1, 5, 10, 15, 30 minute, sau 1 - 2 ore. Repornirea poate fi încercată de mai multe ori, număr pe care îl poți configura prin bifarea opțiunii "If the task fails, restart every:".
  • Dacă suspectezi că ceva nu a mers bine cu sarcina și rulează de mai mult de 1, 2, 4, 8, 12 ore , sau 1 - 2 zile, o poți configura să se oprească prin bifarea opțiunii "Stop the task if it runs longer than:".
  • Dacă o sarcină nu este programată să ruleze din nou, poți seta calculatorul sau dispozitivul să șteargă în mod automat sarcina după 30, 90, 180, 365 zile sau imediat, prin bifarea opțiunii "If the running task does not end when requested, force it to stop".
  • În cazul în care sarcina este deja în execuție și vine timpul ca acesta să ruleze din nou, poți alege una dintre următoarele opțiuni: "Do not start a new instance" (prima instanță a sarcinii continuă să ruleze), "Run a new instance in parallel" (prima instanță a sarcinii continuă să ruleze și a doua pornește în paralel), "Queue a new instance" (noua instanță a sarcinii se execută după ce prima instanță s-a terminat) și "Stop the existing instance" (prima instanță a sarcinii este oprită și a doua începe să ruleze).

Când ai terminat de configurat totul exact așa cum ai vrut, apasă pe butonul OK și sarcina ta este creată imediat. Apoi, o poți găsi oricând vrei, în Biblioteca Task Scheduler.

Folosești Task Scheduler pentru a crea sarcini programate complexe?

După cum vezi, Task Scheduler oferă un număr foarte mare de setări care te ajută să creezi sarcini complexe. Deși nu toate opțiunile par ușor de înțeles la început, prin citirea cu atenție a acestui articol și experimentarea pe cont propriu, te vei obișnui rapid cu aceste setări și vei obține mai mult control asupra calculatorului tău. Dacă ai întrebări despre Task Scheduler, nu ezita să întrebi, în secțiunea de comentarii de mai jos.