
Când am lansat Digital Citizen, în 2015, obiectivul nostru a fost să creăm o publicație scrisă gratuită, care să asiste oamenii în a-și atinge obiectivele atunci când folosesc tehnologia. De atunci, am publicat mii de articole, ajutând oamenii să devină mai productivi, să rezolve probleme și să ia decizii în cunoștință de cauză atunci când vine vorba de produsele pe care le folosesc și cum le utilizează. În timp, internetul s-a schimbat semnificativ, dar noi am învățat să ne adaptăm de fiecare dată. Până de curând, modelul nostru de business, bazat pe reclamele afișate pe site-urile noastre, ne-a ajutat să construim o afacere mică și sănătoasă, în care facem ceea ce ne pasionează. Din păcate, lucrurile s-au schimbat dramatic odată cu apariția inteligenței artificiale (AI), iar ultimul an și jumătate a fost deosebit de dificil, mai ales din cauza Google și a modului în care a implementat uneltele lor bazate pe AI în experiența de căutare pe internet. Iată ce se întâmplă:
Cum funcționa Digital Citizen
Dacă ne citești de ceva timp, știi că publicăm o varietate de tutoriale, alături de recenzii de produse și tot felul de analize. Pe site-ul nostru, poți găsi conținut pentru începători și pentru cei care nu sunt deloc tehnici, precum și materiale interesante pentru pasionații de componente hardware pentru gaming, tocilarii care vor să construiască o rețea Wi-Fi rapidă sau pentru pasionații de fitness care-și caută următorul smartwatch. Pentru că îmi place să scriu despre tehnologie, am fost și autor sau coautor la o duzină de cărți, care au fost publicate la nivel internațional. Sunt cărți despre Windows, Office și alte produse Microsoft. Ultima mea carte, Windows 11 All-in-One For Dummies, 2nd Edition, a fost publicată la începutul acestui an și a primit un feedback pozitiv din partea cititorilor. La momentul redactării acestui articol, ea se află în Top 10 cele mai bine vândute cărți despre sistemele de operare Microsoft, de pe Amazon.com (poziția sa se schimbă zilnic).

Windows 11 All-in-One For Dummies, 2nd Edition se descurcă bine pe Amazon
Ne-a mers bine timp de mai mulți ani, iar apogeul nostru a fost în ianuarie 2018, când site-ul nostru internațional (digitalcitizen.life) a fost vizitat de 1,6 milioane de persoane. În acel an, articolele noastre au fost citite de peste 17 milioane de persoane. A fost mai mult decât am fi putut spera vreodată. Acest trafic ne-a permis să ne câștigăm existența continuând să menținem conținutul nostru gratuit pentru toată lumea și păstrându-ne independența editorială. Ne-am monetizat activitatea în principal prin intermediul reclamelor afișate pe site-urile noastre. Nu ne-am concentrat niciodată pe profituri mari sau pe a deveni un conglomerat media. În schimb, am fost întotdeauna o echipă mică, de doar 3 sau 4 persoane, încercând să găsim un echilibru între a afișa suficiente reclame pentru a ne susține și a nu ne copleși cititorii cu prea multă publicitate.
Ne-a plăcut modelul nostru pentru că ne-a permis să ne îndeplinim obiectivul de a oferi conținut gratuit pentru toată lumea, fără a ne compromite valorile. Ne-a oferit libertatea de a refuza parteneriate cu anumite companii de tehnologie, care nu ne respectau munca și independența editorială. Câteva branduri au refuzat chiar să ne trimită produse pentru recenzii, deoarece am insistat să fim sinceri.
Așa cum se întâmplă întotdeauna pe internet, traficul nu este niciodată constant. Google, Bing și alte motoare de căutare au făcut multe modificări ale algoritmilor lor, dar traficul nostru a rămas la niveluri excelente timp de mulți ani. Acesta a început să scadă în a doua jumătate a anului 2021, dar nu ne-a amenințat capacitatea de a continua să facem ceea ce ne place. Din păcate, lucrurile s-au schimbat dramatic începând cu 2024.
Ce se întâmplă cu Google și cu traficul pe care-l trimite către Digital Citizen?
Google a lansat AI Overviews în Statele Unite în mai 2024 și, de atunci, a implementat treptat funcția în întreaga lume. Înainte de această lansare, în aprilie 2024, Google ne-a trimis pe site-ul nostru internațional (digitalcitizen.life) 257.494 de utilizatori, dintr-un total de 618.418, care ne-au vizitat site-ul în acea lună. De atunci, traficul a scăzut pentru noi într-un ritm accelerat. Ca urmare, în aprilie 2025, chiar înainte de implementarea în SUA a noului AI Mode de la Google (în mai 2025), traficul nostru scăzuse deja la 313.780 de utilizatori și la 403.355 de vizualizări, cu doar 60.057 de persoane trimise de Google către Digital Citizen. Implementarea AI Mode a fost finalizată de Google în iunie 2025, când traficul nostru scăzuse și mai mult, la 282.786 de utilizatori și la 365.134 de vizualizări, doar 46.462 de persoane fiind trimise de Google.

Evoluția traficului nostru
Dar de ce s-a întâmplat asta? Ei bine, să luăm ca exemplu unul dintre articolele care erau populare pe Digital Citizen (varianta în engleză a site-ului pe care-l citești): How to boot Windows 11 in Safe Mode (8 ways). Dacă ești în SUA și cauți pe Google „boot into safe mode windows 11”, AI Mode generează un răspuns destul de bun, care conține informații din articolul nostru, precum și din altele. AI Mode recomandă, de asemenea, trei site-uri web în partea dreaptă a paginii de căutare. Pentru unii vizitatori, pe primul loc este un link către articolul nostru. Celelalte două sunt de la IT Pro și de la Dell. Alți oameni vor vedea alte surse afișate aici, în funcție și de cuvintele exacte pe care le folosesc pentru căutarea lor și profilul creat de Google pentru fiecare persoană în parte.

Cum funcționează Google AI Mode
Din păcate, majoritatea oamenilor doar citesc și urmează instrucțiunile oferite de AI Mode de la Google, fără să ajungă vreodată la site-ul nostru (sau la oricare altul din listă). Dacă vrei să știi câți oameni caută pe Google acest subiect și vizitează articolul nostru, iată o scurtă comparație: În aprilie 2024, articolul nostru a fost afișat ca urmare a unui număr de 116.000 de căutări la nivel mondial și a primit 335 de clicuri de la Google. În aprilie 2025, a apărut ca rezultat în urma a 48.000 de căutări și a primit 274 de clicuri. În iunie 2025, a fost afișat ca rezultat al 40.700 de căutări și a primit doar 189 de clicuri. Această tendință se va înrăutăți pe măsură ce Google AI Mode va fi lansat în alte țări în următoarele luni.

Ne trimite Google trafic?
Am muncit din greu pentru a crea acel articol și a trecut prin numeroase îmbunătățiri și iterații, ceea ce l-a făcut una dintre cele mai exhaustive resurse disponibile pe acest subiect. Dintre toate cele trei articole recomandate de AI Mode în dreapta, al nostru prezintă cele mai multe metode de a porni Windows 11 în Safe Mode și este singurul care oferă instrucțiuni complete, pas cu pas, împreună cu imagini și cu explicații detaliate. Avem, de asemenea, una dintre cele mai complete colecții de articole pe acest subiect, în care explicăm ce este Modul de siguranță (Safe Mode), diferitele Moduri de siguranță și ce diferențe există între ele, cum ieși din Modul de siguranță și altele.
Mi se pare ironic că, în declarațiile publice despre AI Overviews și despre AI Mode, reprezentanții Google, precum și documentația lor oficială, menționează în mod repetat că trimit trafic de calitate superioară, utilizatorii fiind mai predispuși să petreacă mai mult timp pe site-urile pe care le vizitează. Am vrut să verific asta, așa că am analizat datele noastre din Google Analytics. Rapoartele afirmau că, în aprilie 2024, cititorii trimiși de Google au petrecut în medie 48 de secunde pe Digital Citizen în timpul fiecărei vizite. În aprilie 2025, durata a scăzut la 46 de secunde, iar în iunie 2025, la 40 de secunde.

Trimite Google trafic de calitate?
Unde este traficul de calitate superioară? Sunt alte site-uri web care se confruntă cu evoluții similare? Oare Google dezinformează intenționat pe toată lumea?
NOTĂ: Dacă vrei să afli mai multe despre AI Overviews de la Google, despre calendarul și despre impactul său, îți recomand acest articol de la Ahrefs.
Partea cea mai rea: Google nu este singura companie care face asta
Din păcate, traficul nostru (și al altor publicații) va continua să scadă vertiginos, deoarece nu numai Google, ci aproape toate companiile AI de pe piață folosesc inteligența artificială pentru a oferi răspunsuri bazate pe conținutul publicațiilor și creatorilor. De exemplu, Perplexity oferă o experiență similară cu Google AI Mode, iar ChatGPT este chiar mai rău. Dacă scrii o solicitare pentru „boot into safe mode windows 11”, ChatGPT îți oferă un răspuns preluat de pe internet, fără a oferi niciun fel de referințe. Singura excepție pozitivă (cel puțin pentru moment) pare să fie Microsoft. A implementat Copilot în motorul său de căutare Bing într-un mod ceva mai etic, care face o treabă mai bună în promovarea conținutului publicațiilor mici, ca noi. Prin urmare, nu am observat scăderi semnificative ale traficului din Bing, iar acest motor de căutare a devenit acum principala noastră sursă de trafic (doar pe site-ul nostru internațional). Însă, din cauza cotei sale reduse de piață, nu ne ajută să ajungem la un public suficient de larg pentru a continua să trăim din publicitatea afișată.

Bing are o abordare mai etică a căutării cu ajutorul inteligenței artificiale
Se pare că internetul a devenit un teren de joacă tehno-feudal pentru principalii actori din domeniul inteligenței artificiale, care folosesc munca oamenilor reali în beneficiul unei elite tehnologice mici și puternice. Conținutul nostru nu mai este citit de oameni, ci este deturnat de tot felul de AI-uri și folosit pentru profitul unui număr relativ redus de companii de tehnologie. Iar partea cea mai proastă este că, dacă blocăm roboții care navighează site-urile noastre pentru a alimenta toate aceste AI-uri, este ca și cum ne-am scoate pe noi înșine de pe internet. Munca noastră nu ar mai fi niciodată descoperită și citită de oamenii pentru care am scris-o. Deci, ce facem?
Încercăm să ne reinventăm
Suntem într-o situație foarte dificilă. Dacă lucrurile continuă așa, este posibil ca în curând să fim nevoiți să concediem pe cineva din mica noastră echipă (doar trei dintre noi lucrăm cu program întreg) sau să fim nevoiți să închidem Digital Citizen cu totul. Ambele scenarii sunt ceva ce vrem să evităm. Ținem foarte mult la munca noastră și la relațiile dintre noi în calitate de colegi și de prieteni. Pentru a evita asta, încercăm să ne reinventăm. Prin urmare, am început să creăm conținut video alături de articolele noastre scrise, sperând să ajungem la un public nou, care nu se bazează pe interacțiunea cu inteligența artificială. Am început în luna mai și avem doar câteva videoclipuri postate pe canalul nostru de YouTube (știai că Google tocmai a anunțat AI Overviews pentru YouTube?). Suntem foarte începători în procesul de a face videoclipuri, dar învățăm. Obiectivul nostru este să postăm un videoclip nou în fiecare săptămână, apoi două și așa mai departe. Suntem relativ aproape de atingerea primului obiectiv din această listă.
Până când ne schimbăm modelul de business și vom fi capabili să ne câștigăm existența prin alte mijloace, ne poți sprijini abonându-te la canalul nostru și prin donații. Dacă apreciezi munca noastră, ne poți sponsoriza direct prin sistemul de donații pe care l-am implementat recent. Donațiile tale pot compensa o parte din veniturile pe care le-am pierdut din cauza inteligenței artificiale. Într-o lume ideală, am putea să eliminăm complet publicitatea afișată, să scriem și să ne câștigăm existența prin donațiile primite de la oamenii care ne citesc. Nu ar fi minunat?
Ce părere ai despre toate aceste sisteme AI, care au invadat internetul?
A fost un articol relativ lung și, de asemenea, unul pesimist. Nu-mi place să dau vești proaste și sper că nu ți-am stricat dispoziția. Înainte de a încheia, sunt curios să aflu părerea ta pe acest subiect: Îți place AI Overviews de la Google și ultimul AI Mode? Ți se par utile? Dacă alți editori citesc acest articol, sunt curios să aflu experiențele lor: Observi tendințe similare? Cum plănuiești să supraviețuiești în această minunată lume nouă (Brave New World)? Comentează folosind opțiunile de mai jos și hai să discutăm. 🙂