
La fel ca și internetul zilelor noastre, industria auto trece printr-o transformare radicală. Electrificarea, reglementările de siguranță și poluare, precum și tehnologiile pentru conducerea autonomă, au complicat considerabil procesul de dezvoltare a vehiculelor noi. În acest context, testarea virtuală a mașinilor într-un mediu simulat a devenit esențială pentru dezvoltarea cât mai rapidă și eficientă a automobilelor. Nissan, unul dintre cele mai cunoscute branduri auto, cu peste 3 milioane de vehicule vândute anual, a găsit în procesoarele AMD EPYC o soluție foarte potrivită pentru realizarea simulărilor de impact. Uite cum această alegere tehnologică poate optimiza procesul de dezvoltare a vehiculelor moderne:
Ce face Nissan și de ce sunt importante simulările?
În trecut, testarea securității vehiculelor se făcea exclusiv prin teste fizice de impact, realizate în medii controlate, care sunt foarte costisitoare și consumă mult timp. Doar procesul de pregătire durează câteva săptămâni și, deși un singur test durează doar câteva secunde, la final, rezultă multe date, care sunt apoi analizate pentru a îmbunătăți modul de construcție al unui vehicul. Dacă vrei să știi cum funcționează un astfel de proces, urmărește clipul de mai jos:
Testele fizice de impact, deși esențiale, sunt și ineficiente din cauza complexității crescute a vehiculelor și a vitezei necesare pentru dezvoltarea de noi modele într-un mediu ultra concurențial. De asemenea, producătorii auto precum Nissan folosesc mai întâi simularea asistată pe calculator, ca un precursor al testării fizice, din cauza numeroaselor cerințe de dezvoltare, precum reglementările de siguranță și emisii, și conducerea autonomă. Acest proces implică generarea de date digitale folosind sisteme CAD tridimensionale (sisteme de design asistat de calculator), iar apoi crearea unui model de simulare (sistem de inginerie asistat de calculator), pentru evaluarea siguranței în caz de impact, a vibrațiilor și zgomotului, performanțelor motorului și emisiilor. Practic, majoritatea evaluărilor de performanță se bazează acum pe astfel de simulări.

Design asistat pe calculator (CAD)
Sursa imaginii: Nissan
Provocarea: Costurile software în creștere
Nissan avea un centru de date dedicat rulării modelelor de simulare, dar, pe măsură ce cererea pentru aceste modele creștea, limitările infrastructurii deveneau tot mai evidente și puneau tot mai multe probleme în procesul de proiectare și construcție a mașinilor. Problema principală era costul ridicat al software-ului, combinat cu performanța limitată a infrastructurii existente. Software-ul de simulare folosit de Nissan este licențiat pe baza timpului de utilizare, deci o simulare mai lentă înseamnă costuri mai mari.
Din aceste motive, compania a decis să migreze către o soluție cloud Microsoft Azure, care folosește mașini virtuale de tip HPC (High Performance Computing) cu procesoare AMD EPYC. Tranziția a durat șase luni și a fost finalizată în aprilie 2021.
Soluția adoptată de Nissan: Migrarea către AMD EPYC
Atunci când echipa Azure de la Microsoft a propus utilizarea de mașini virtuale HPC cu procesoare AMD EPYC, Nissan a înțeles oportunitatea de a avea performanțe mai bune, care pot reduce costurile software printr-o finalizare semnificativ mai rapidă a simulărilor efectuate.
Astfel, deși costul mașinilor virtuale cu procesoare AMD EPYC era mai mare, costul total, incluzând software-ul și noua infrastructură cloud, era semnificativ mai mic datorită vitezei superioare de procesare.
Rezultatele implementării
Conform datelor oferite de Nissan, compania s-a bucurat în primul rând de o creștere a performanței cu 30%, ceea ce le-a permis inginerilor companiei să obțină rezultatele fiecărei simulări mai devreme, accelerând astfel procesul de dezvoltare pentru noi autovehicule.
Un alt beneficiu important este costul total pentru infrastructura folosită în simularea testelor de impact, care a fost redus cu 20%. Această reducere se traduce în economii de milioane de dolari, care provin din modalitatea de licențiere a software-ului pe baza timpului de utilizare.
Un al treilea beneficiu, deloc de ignorat, este reducerea consumului de energie și a emisiilor de CO₂, datorită infrastructurii foarte eficiente HPC, creată de Microsoft cu ajutorul procesoarelor AMD EPYC.

Procesorul AMD EPYC
Sursa imaginii: AMD
Nissan operează acum o flotă considerabilă de mașini virtuale, alimentate de procesoare AMD EPYC pentru testarea vehiculelor într-un mediu simulat. Procesoarele AMD EPYC folosite au foarte multe nuclee, până la 176 per nod. Această densitate ridicată de nuclee îi permite companiei Nissan să reducă numărul de mașini virtuale folosite, precum și numărul de licențe software.
NOTĂ: Produsele AMD EPYC menționate în acest articol pot fi achiziționate în diverse configurații de performanță prin partenerii ASBIS Romania. Poți găsi mai multe informații despre produsele AMD EPYC aici.
Planuri de viitor
Migrarea către procesoarele AMD EPYC reprezintă doar începutul pentru Nissan. Compania și-a proiectat sarcinile de tip HPC să profite de o infrastructură multi-cloud, ceea ce le permite să aleagă cele mai competitive mașini virtuale la fiecare doi ani și să profite astfel și de noile generații de procesoare AMD EPYC, care au fost sau vor fi lansate. Această transformare demonstrează cum alegerea tehnologiei potrivite poate avea un impact ridicat asupra eficienței operaționale și a costurilor în industria auto modernă, unde simularea digitală, folosită în procesul de design și producție, devine din ce în ce mai importantă pentru succesul pe termen lung.