Profilul Google: Ce date are compania despre tine pentru a-ți afișa reclame?

tutorial
Profilul Google: Ce date are compania despre tine pentru a-ți afișa reclame?

Ai un smartphone cu Android? Te uiți la clipuri pe YouTube? Folosești Google Maps sau Waze? Navighezi pe web cu Google Chrome? Ai o adresă de e-mail la Gmail? Folosești Google pentru a căuta informații pe internet? Cu fiecare interacțiune pe care o ai cu aceste servicii și aplicații, compania Google construiește un profil detaliat despre tine, care apoi este folosit pentru a-ți afișa reclame personalizate. Toate aceste date sunt stocate în profilul tău Google și pot fi accesate inclusiv de tine. M-am uitat în profilul meu, și m-am speriat puțin. Nici măcar mama mea nu știe atât de multe lucruri despre interesele mele. Citește acest articol pentru a afla cum îți accesezi profilul creat de Google, cum afli ce date are despre tine, cum le folosește pentru a-ți afișa reclame și, mai ales, cum blochezi reclamele personalizate ori cele despre anumite subiecte sau branduri care nu-ți plac ori nu te interesează:

Reclamă

Cum accesezi Centrul de anunțuri pentru contul tău Google?

Mai întâi, deschide browserul tău web favorit și navighează la adresa accounts.google.com. Dacă nu ești deja autentificat(ă) cu contul tău Google, introdu adresa de e-mail sau numărul de telefon, apasă Înainte, introdu parola și conectează-te.

Autentifică-te în contul tău Google

Autentifică-te în contul tău Google

După ce te-ai conectat în pagina de bun venit pentru contul tău Google, dă clic pe Date și confidențialitate, în coloana din stânga. Iar dacă nu vezi o pagină similară cu poza de mai jos, atunci navighează la adresa myaccount.google.com și apoi dă clic pe opțiunea subliniată.

Dă clic pe Date și confidențialitate

Dă clic pe Date și confidențialitate

Derulează în jos până ajungi la secțiunea Anunțuri personalizate și dă clic pe Centrul meu de anunțuri.

Derulează în jos și apasă pe Centrul meu de anunțuri

Derulează în jos și apasă pe Centrul meu de anunțuri

Se încarcă Centrul meu de anunțuri. Poți naviga direct la el, folosind adresa myadcenter.google.com. Acest centru este de fapt un panou de control în care poți vedea informațiile pe care le are Google despre tine și pe care le folosește în afișarea reclamelor atât pe platformele companiei precum YouTube sau Gmail, cât și pe site-urile web pe care le vizitezi, inclusiv Digital Citizen.

Așa arată Centrul meu de anunțuri

Așa arată Centrul meu de anunțuri

Acest panou de control are următoarele secțiuni:

  • Anunțurile mele - aici vezi lista cu categoriile de reclame cele mai populare care-ți sunt afișate, brandurile pentru care vezi reclame, subiectele reclamelor și istoricul reclamelor pe care le-ai vizionat, etc.
  • Personalizați anunțuri - îți permite să alegi pentru ce tipuri de subiecte vrei să vezi mai puține ori mai multe reclame, pentru ce branduri și să blochezi anumite tipuri de subiecte.
  • Confidențialitate - poți vedea și edita ce date deține Google despre tine, din ce surse și cum sunt folosite de algoritmii companiei care decid ce reclame să-ți afișeze.
Reclamă

SFAT: Dacă ești interesat de securitatea contului tău, îți recomand acest ghid despre cum activezi sau dezactivezi Verificarea în doi pași pentru Contul Google.

Cum vezi și personalizezi datele personale folosite de Google pentru afișarea reclamelor?

Dacă nu este încărcată în mod implicit, mai întâi dă clic sau apasă pe opțiunea Confidențialitate din stânga. Aici vezi ce profil a creat Google despre tine. În cazul meu, are date foarte precise despre sex, vârstă și limbile pe care le folosesc.

Informațiile folosite pentru afișarea de reclame

Informațiile folosite pentru afișarea de reclame

.

Dacă oricare dintre aceste date nu sunt corecte ori preferi să nu le spui, apasă pe câmpul pe care vrei să-l editezi și folosește opțiunile afișate. Acestea diferă în funcție de tipul de date ales. De exemplu, în ceea ce privește genul, pot alege opțiunea “Prefer să nu spun”, iar reclamele pe care le voi vedea nu vor mai fi personalizate în funcție de genul meu. Fă la fel și cu celelalte câmpuri de date: vârstă și limbă.

Poți schimba genul

Poți schimba genul

Mai jos, ai o listă cu “Categorii folosite pentru a vă afișa anunțuri”. Acestea sunt: relațiile (single, căsătorit(ă) sau într-o relație), nivelul de educație, domeniul în care lucrezi, mărimea angajatorului tău (mic, mare, foarte mare), calitatea de proprietar (de exemplu, Google știe despre mine că sunt chiriaș) și creșterea copiilor (dacă ai copii sau nu, și în ce categorie sunt aceștia - bebeluși, preșcolari, etc).

Categoriile de informații folosite pentru reclame

Categoriile de informații folosite pentru reclame

Aceste date pot fi colectate automat de Google despre tine și pot fi și setate manual. Pentru cele pe care le oferi tu voluntar, apare o etichetă care spune “Confirmată de dvs”. Dacă vrei să schimbi ori să dezactivezi o categorie, dă clic pe ea și apoi folosește opțiunile afișate. Pentru a dezactiva o categorie, apasă pe comutatorul din dreapta. Iar dacă vrei să schimbi ce valoare are categoria respectivă, alege ceea ce vrei din lista de sub comutator.

Poți dezactiva orice categorie de informații personale

Poți dezactiva orice categorie de informații personale

Mai jos, în secțiunea Confidențialitate vezi și o listă cu Activitatea folosită în personalizare, adică sursele de informații pe care Google le folosește. Acestea sunt următoarele:

  • Activitatea de pe web și din aplicații - de fiecare dată când faci o căutare pe Google ori folosești servicii precum Gmail ori Google Maps, compania colectează date personale despre tine, care sunt folosite în afișarea de reclame personalizate.
  • Istoricul YouTube - toate căutările și clipurile vizionate pe YouTube sunt folosite pentru a înțelege mai multe despre cine ești și ce anume te interesează.
  • Zonele în care ați folosit Google - atunci când folosești un telefon cu Android ori aplicații precum Google Maps, se păstrează un istoric al locațiilor din care le accesezi. Iar aceste informații despre locațiile tale pot fi folosite în afișarea de reclame personalizate cu specific local.

Sursele folosite pentru colectarea informațiilor personale

Sursele folosite pentru colectarea informațiilor personale

Ca să oprești colectarea de date dintr-o anumită sursă, dă clic pe ea și apoi dezactivează comutatorul afișat pentru sursa respectivă. De exemplu, eu am ales să dezactivez opțiunea Folosește zonele pentru personalizarea anunțurilor, astfel încât reclamele pe care le văd să nu folosească date despre locația în care mă aflu.

Dezactivează opțiunea Folosește zonele pentru personalizarea anunțurilor

Dezactivează opțiunea Folosește zonele pentru personalizarea anunțurilor

Poți face același lucru pentru toate sursele, nu doar pentru una.

Reclamă

Cum oprești reclamele personalizate de Google?

Dacă vrei ca Google să nu mai folosească datele pe care le are despre tine pentru afișarea de reclame și nu vrei nici să colecteze date noi care să fie folosite în acest scop, în fila Confidențialitate din Centrul meu de anunțuri apasă pe opțiunea Activat din colțul din dreapta sus, de lângă Anunțuri personalizate.

În Confidențialitate, apasă pe Activate

În Confidențialitate, apasă pe Activate

Google te informează despre impactul acestei alegeri. Citește informațiile afișate, ca să înțelegi mai bine ce se va întâmpla și apasă pe Dezactivați.

Apasă pe Dezactivați

Apasă pe Dezactivați

Primești o confirmare care-ți spune că anunțurile personalizate sunt oprite. Apasă pe OK și ai terminat.

Dă clic pe OK

Dă clic pe OK

SFAT: Dacă ai nevoie să creezi și un cont secundar Google, citește ghidul meu despre cum creezi un cont Google (cu sau fără o adresă Gmail).

Cum vezi ce subiecte și branduri apar în reclamele afișate de Google?

În Centrul meu de anunțuri dă clic pe Anunțurile mele. Aici vezi o listă cu tipurile de subiecte care sunt populare în reclamele pe care le vezi. De exemplu, în cazul meu, Google îmi afișează multe reclame despre investiții, mobilă pentru casă, imobiliare, telefoane mobile și îmbrăcăminte. De asemenea, mărcile cele mai populare sunt Trendyol (nu-mi plac reclamele lor și aș vrea să nu le mai văd), DoubleClick (un produs care de fapt nu mă interesează), Kaufland, Philips, etc.

Dă clic pe Anunțurile mele

Dă clic pe Anunțurile mele

În partea de jos a acestei pagini poți vedea un istoric cu cele mai recente subiecte, mărci și reclame pe care le-ai văzut.

Reclamă

Cum personalizezi ce reclame îți afișează Google?

În coloana din stânga, alege Personalizați anunțuri. În dreapta vezi un panou împărțit în trei file. Cel implicit este Subiecte. Acesta îți afișează ce subiecte sunt folosite pentru a-ți afișa reclame. Pentru fiecare dintre ele ai un semn minus (-) și unul plus (+). Apasă pe minus pentru fiecare subiect care nu te interesează și pe plus, pentru fiecare subiect care te interesează.

Dă clic pe Personalizați anunțuri

Dă clic pe Personalizați anunțuri

Mergi apoi la fila Mărci și fă același lucru pentru brandurile ale căror reclame îți sunt afișate.

Alege ce mărci nu-ți plac

Alege ce mărci nu-ți plac

Iar la final, dă clic pe fila Sensibile și dezactivează subiectele pentru care nu vrei să vezi deloc reclame. De exemplu, eu nu vreau să văd reclame pentru Jocuri de noroc și produse pentru Slăbit (care, cel puțin pe internet, adesea sunt înșelătoare).

Dezactivează subiectele sensibile

Dezactivează subiectele sensibile

Când ai terminat, poți închide fila pentru Centrul meu de anunțuri, iar reclamele pe care le vezi de aici înainte se vor actualiza în funcție de setările pe care le-ai făcut.

Pe tine nu te sperie profilul construit de Google pentru afișarea de reclame?

Când m-am uitat în portalul Centrul meu de anunțuri, m-am speriat de cât de multe date are Google despre mine și acuratețea acestora. Primul instinct a fost să șterg tot. Iar apoi m-am calmat și mi-am dat seama că este mai bine să împărtășesc cu voi acest tutorial și apoi să dezactivez personalizarea reclamelor. Sper că ți-a fost util efortul meu și sunt curios să aflu ce părere ai: Oare Google are prea multe date despre tine ori ești confortabil cu profilul pe care ți l-a creat? Comentează folosind opțiunile de mai jos și hai să discutăm.

Descoperă: Securitate Confidențialitate Conturi Ghiduri