Când am deschis pentru prima dată Indiana Jones and the Great Circle, mă așteptam la clasicele opțiuni video, care îți permit să ajustezi setările de grafică după preferințe, inclusiv posibilitatea de a dezactiva ray tracing pentru un număr de cadre mai bun. Spre surprinderea mea, jocul nu doar că face din ray tracing o caracteristică centrală, dar elimină complet opțiunea de a-l dezactiva. Tot ce poți modifica este nivelul de calitate al efectelor de ray tracing, iar pentru cei cu hardware de top, jocul oferă și Path Tracing, o formă și mai avansată de randare a luminilor. Este o abordare curajoasă, cu un rezultat uimitor: jocul impresionează printr-un nivel de realism, care redefinește așteptările în ceea ce privește calitatea grafică. În acest articol vreau să-ți povestesc cum schimbă ray tracing modul în care am perceput lumea din Indiana Jones and the Great Circle, chiar și pe un calculator de gaming cu placă video entry-level, de la NVIDIA:
Indiana Jones and the Great Circle sau arta iluminării prin Ray Tracing
După câteva ore petrecute în joc, am realizat că Global Illumination (Iluminarea globală), adică partea de ray tracing cu care sunt create lumini și umbre, este spectaculoasă. Pereții de piatră, catacombele, unghiurile de iluminare, care vin din ferestre, toate redau cu destul de multă fidelitate cum s-ar propaga lumina în lumea reală.
Din ce am înțeles citind pe internet despre Indiana Jones and the Great Circle, dezvoltatorii au intenționat (și au reușit) să creeze un joc exclusiv bazat pe hardware cu nuclee fizice de ray tracing. Practic, nu există niciun mod de a experimenta aventura lui Indy fără ray tracing! Chiar și la setările minime, jocul tot se bazează pe ray tracing.
Fără doar și poate, este o decizie îndrăzneață: Indiana Jones and the Great Circle necesită o placă NVIDIA GeForce RTX sau ceva echivalent și îți va da eroare dacă nu găsește suport pentru ray tracing.
Oricât de radical ar părea, nu ai cum să nu apreciezi că jocul arată excelent. Mai ales privind lumina care conturează coridoarele Vaticanului, flăcările torței cu care te avânți prin camerele ascunse sub piramidele din Giza, reflexiile discrete, de pe suprafețele lucioase, și razele soarelui, care inundă cadrele.
De exemplu, în sala din Vatican din imaginea mai jos, reflexiile luminii de pe podeaua de marmură par veridice, aproape de realitate. Evident, e un consum mare de resurse, dar mie mi se pare că merită. M-am surprins de multe ori oprindu-mă doar să admir cum lumina unui apus, pătrunzând prin ferestre înalte, colorează podeaua și pereții cu nuanțe portocalii.
Iar partea și mai tare este că Indiana Jones and the Great Circle este compatibil inclusiv cu Full Ray Tracing. Cunoscut și ca Path Tracing, aceste mod de redare vizuală duce realismul la un nivel și mai înalt, mai ales în zonele exterioare, unde jocul poate să urmărească întregul traseu al razelor de lumină. Însă trebuie să știi că poți activa Path Tracing doar pe plăcile video cu nuclee de ray tracing și cu cel puțin 12 GB de memorie.
În caz că te întrebai, cam așa arată cerințele de sistem pentru a juca Indiana Jones and the Great Circle în modul de randare standard (cu ray tracing) versus modul de randare Full Ray Tracing:
În perioada cât am jucat acest joc și am scris acest articol, calculatorul pe care l-am avut la dispoziție a fost un Evo Warship Powered by ASUS, iar componentele sale hardware au fost:
- Placă video: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4060 Ti 8GB GDDR6 OC Edition
- Placă de bază: ASUS TUF GAMING B760M-PLUS
- Procesor: Intel Core i5-14500, cu 14 nuclee, frecvență de bază de 2,5 GHz (2500 MHz) și turbo până la 5.0 GHz (5000 MHz)
- Memorie RAM: 16GB DDR5 Corsair, cu o frecvență de 5200 MT/s (MegaTransfers pe secundă)
- Stocare: SSD BarraCuda Q5 de 1 TB, cu interfață PCI Express 3.0 x4
- Sursă de alimentare: ASUS ROG Strix Aura, cu o putere de 850W și certificare de eficiență 80 Plus GOLD
- Carcasă: Mid Tower ASUS TUF GAMING GT502
Cel mai important aspect este placa video de pe PC: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4060 Ti 8GB GDDR6 OC Edition. Chiar din denumirea ei, afli că placa are 8 GB de memorie, iar asta înseamnă că nu am putut experimenta modul de randare Full Ray Tracing. Setările respective nu îți apar în joc dacă sistemul pe care-l folosești nu corespunde cerințelor hardware.
Totuși, placa video și sistemul au fost capabile să ruleze Indiana Jones and the Great Circle la o calitate acceptabilă pentru mine.
La final, ca să mă pot bucura la maxim de efectele de iluminare din joc, am ajuns să-l rulez la o rezoluție 1080p (Full HD), cu tehnologia de upscaling NVIDIA DLSS activată pe modul Balanced (Echilibrat). Apoi, am ales un mix de setări minime și medii în general, însă cu opțiunile maxime de calitate pentru setările legate de iluminare pentru umbre, reflexii și apă.
Rezultatul? O imagine de o calitate bună, cu lumini realiste, și o performanță foarte decentă. Rata medie de cadre pe secundă măsurată după ce Indy a plecat de la Vatican și a ajuns în Giza, sub soarele arzător al Egiptului, s-a situat în jurul valorii de 90 fps.
În final, Indiana Jones and the Great Circle este, fără niciun dubiu, creat pe baza unei filosofii interesante: nicio setare care să elimine complet ray tracing. O decizie îndrăzneață, dar pentru mine, cu o NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti de 8 GB, această abordare s-a dovedit a fi gestionabilă. La un nivel de calitate personalizată, dar apropiată de medie, am putut rula jocul rezonabil, cu un număr de cadre bun. Da, nu pot accesa Path Tracing, ceea ce mă face să cred că încă n-am văzut „forma finală” a jocului. Dar chiar și așa, iluminarea globală cu ray tracing arată excepțional.
Tu pe ce placă video îl vei vedea pe Indy?
După ce am jucat Indiana Jones and the Great Circle, mi se pare că intrăm într-o eră în care tehnologia ray tracing devine un adevărat standard. O eră în care din ce în ce mai multe jocuri vor include ray tracing ca cerință obligatorie. Trebuie să recunosc, acesta este primul joc pe care îl văd, ce nici măcar nu-ți dă voie să-l pornești pe o placă video mai veche, fără hardware specializat pentru ray tracing. Însă, după ce am vizitat palatele din Vatican și am cotrobăit pe sub piramidele egiptene, mă declar un fan. Nu regret această constrângere tehnică. Lumina și umbrele realiste dau scenelor un farmec aparte. Ești de acord? Apropo, pe ce placă video NVIDIA vei juca Indiana Jones and the Great Circle?