Așa cum Facebook știe multe lucruri despre utilizatorii săi, la fel știe și Google. Uneori Google știe mai multe decât Facebook. Ai un smartphone cu Android? Vizionezi clipuri pe YouTube? Folosești Google Maps sau Waze? Este Google Chrome navigatorul tău web principal? Folosești Gmail? Care este motorul de căutare pe care îl utilizezi cel mai mult? Cumva este tot Google? Pe măsură ce îi folosești serviciile, Google îți construiește un profil detaliat care afișează reclame personalizate pentru tine, astfel încât să dai clic pe ele mai des. Vrei să afli ce date are Google despre tine și ce te interesează? Punem pariu că știe mai multe decât crezi:
Cum îți accesezi profilul Google pentru reclame
Autentifică-te în contul Google și apoi vizitează adssetings.google.com, sau mergi la pagina respectivă și autentifică-te folosind contul tău Google. Ar trebui să vezi o pagină similară cu cea de mai jos.
Mai întâi Google îți spune dacă personalizarea reclamelor este activată pentru contul tău. Pentru majoritatea utilizatorilor, ar trebui să fie activată implicit.
Vezi profilul tău pentru reclamele Google
Derulează în jos și vezi o secțiunea numită "Cum sunt personalizate anunțurile dvs". Este o listă unică fiecărui cont Google și conține datele colectate din diverse surse:
- Activitatea ta din Google Search, YouTube, Google Maps, Gmail și alte servicii Google
- Informații despre activitățile legate de reclame, pe saiturile și aplicațiile care includ reclame oferite de Google. De exemplu, saitul nostru folosește platforma de reclame de la Google. Majoritatea saiturilor de pe internet fac la fel. Atunci când dai clic pe o reclamă, Google reține despre ce era vorba în reclamă și adaugă informația respectivă la profilul tău.
- Estimarea făcută de Google pentru interesele tale, bazată pe date precum vârsta, sexul, locația și altele.
În captura de ecran de mai jos vezi o parte din profilul creat despre mine. Toate interesele respective sunt ale mele, exceptând baschetul. Cel mai probabil, a adăugat acest sport în listă, atunci când un musafir a căutat informații despre baschet, folosind calculatorul meu.
Dacă folosești servicii Google precum Android, Google Chrome, YouTube, Google Maps, Gmail și altele, profilul pe care-l construiește compania despre tine va fi unul lung, corect și ușor terifiant. Profilul meu pentru reclame este lung cât trei ecrane și are o acuratețe mai mare de 90%. În comparație, mama mea știe mai puține despre interesele mele.
Cum ștergi interesele tale din profilul de reclame al Google
Dacă unele dintre interesele din listă nu sunt corecte ori poate sunt prea fidele persoanei tale și vrei să le ștergi, dă clic pe numele lor și apoi pe Dezactivați.
Această acțiune șterge interesul respectiv din listă și îi spune companiei Google că nu vrei să vezi reclame despre subiectul respectiv.
Cum vezi ce reclame Google ai blocat de la afișare?
Atunci când interacționezi cu reclamele Google, diverse aplicații, platforme și servicii, ai opțiunea de a bloca reclamele care nu-ți plac ori care nu te interesează. Google păstrează aceste date și îți îmbunătățește profilul de reclame construit, astfel încât să afișeze doar reclame care te interesează. Pentru a vedea ce știe Google despre ceea ce nu-ți place ori nu vrei, derulează aceeași pagină în jos până la Factorii dezactivați. Dă clic pe ei pentru a extinde lista.
Acum vezi ce interese ai blocat precum și reclame despre care i-ai spus lui Google că nu le vrei. De exemplu, eu am blocat unele reclame ca să nu le mai văd pe YouTube în fiecare zi. Mă enervau foarte tare. 🙂
Așa cum ai văzut, lista mea de factori dezactivați este foarte mică. A ta s-ar putea să fie la fel. 🙂
Cum dezactivezi personalizarea reclamelor pentru contul tău Google
Dacă te-ai speriat de cât de multe date are Google despre tine și interesele tale, s-ar putea să vrei să oprești această personalizare complet. Pentru a face asta, în partea de sus a paginii adssetings.google.com, dă clic pe comutatorul despre Personalizarea anunțurilor, ca să fie pe poziția Dezactivat.
Google te "avertizează" despre consecințele acestei alegeri:
- Reclamele vor fi afișate în continuare, dar vor fi mai puțin relevante pentru tine. Asta înseamnă că Google, dezvoltatorii de aplicații și creatorii de conținut online (inclusiv noi) vor câștiga mai puțini bani de pe urma reclamelor afișate către tine.
- Nu mai poți opri reclamele de la anumite companii, cum poți face pe YouTube, atunci când personalizarea reclamelor este activă.
- Reclamele și interesele blocate în trecut nu mai sunt păstrate și vor fi afișate din nou, deoarece nu sunt stocate preferințele tale.
Pe scurt: această acțiune nu blochează afișarea de reclame, ci doar le face mai puțin relevante, mai enervante și nu vei putea bloca reclamele care nu te interesează. Dacă vrei să faci asta, apasă pe Dezactivați. Dacă te-ai răzgândit, apasă pe Mențineți activată.
După ce ai dezactivat personalizarea reclamelor, nu mai vezi date despre interesele tale.
De asemenea, dacă o pornești din nou, mai târziu profilul tău va conține la început puține date. Dar, profilul pentru reclame va fi reconstruit încet de către Google pe măsură ce le folosești aplicațiile, dispozitivele și serviciile. După câteva săptămâni sau luni, va fi din nou foarte precis.
Te sperie profilul de reclame construit de Google?
Prima dată când am descoperit această pagină, ne-am speriat puțin și am vrut să ștergem tot. Erau prea multe date precise despre cine suntem și ce ne interesează. Dar, am păstrat-o o vreme, pentru a putea scrie acest ghid pentru cititorii noștri. Înainte de a închide, spune-ne ce părere ai. Are Google prea multe date despre tine? Ai ales să oprești personalizarea reclamelor? Comentează mai jos și hai să discutăm.