Ce este FPS (numărul de cadre pe secundă)?

Dacă ești nou în domeniul jocurilor sau al videografiei, s-ar putea să te fi lovit de termeni ciudați precum FPS, Frame Per Second, număr de cadre pe secundă, rată de cadre și rată de refresh sau reîmprospătare. În acest articol, definim FPS, comparăm FPS cu rata de reîmprospătare și vedem de ce este important să ai un FPS ridicat. Te-ai întrebat vreodată câte cadre pe secundă poate vedea ochiul uman? Sau dacă există FPS în viața reală? Poți găsi răspunsurile la toate aceste întrebări în articolul nostru:

Definiția FPS

Mișcarea, așa cum este afișată pe un ecran, este de fapt o serie de imagini fixe, prezentate în succesiune rapidă. Ochii și creierul nostru sunt capabile să distingă între imaginile individuale (numite și cadre) doar până la o frecvență de aproximativ 12 imagini pe secundă. La o frecvență mai mare de atât, creierul nostru începe să le perceapă ca fiind conectate, iar toate diferențele dintre ele (să spunem că un personaj se mișcă între cadre) ca fiind mișcare. Așadar, ce înseamnă FPS? FPS vine de la Frames Per Second (cadre pe secundă) și este, după cum sugerează numele, numărul de cadre care sunt înregistrate sau desenate pe secundă într-un videoclip, joc sau animație. FPS este unitatea de măsură a ratei de cadre.

Rata de cadre este măsurată în cadre pe secundă

De exemplu, primele înregistrări video (realizate pe peliculă) erau filmate și afișate la 24 de cadre pe secundă. Televiziunea tradițională difuzează 30 de cadre pe secundă, în timp ce serviciile moderne de streaming, precum Hulu și Amazon, au început deja să treacă la 60 de cadre pe secundă.

Serviciile de streaming se îndreaptă rapid spre 60 FPS

Poate te întrebi, de asemenea, câte cadre pe secundă poate vedea ochiul. Răspunsul depinde de modul în care definești „a vedea”. Un experiment efectuat în 2004 a demonstrat că creierul uman poate procesa imagini afișate timp de doar 13 milisecunde. Asta înseamnă că putem distinge o imagine separată dintr-un flux de 75 de imagini pe secundă. La rate mai mari, nu suntem capabili să distingem cadrele individuale. Cu toate acestea, creierul nostru este capabil să detecteze și să reacționeze la rate de cadre mult mai mari. S-a demonstrat că gamerii profesioniști au performanțe mai bune la 120 și chiar 165 FPS.

FPS vs. rata de refresh

De multe ori, oamenii confundă rata de cadre (FPS) cu rata de reîmprospătare sau refresh. Ambii termeni se referă la valori similare, dar nu sunt identici. Înainte de a continua, hai să vedem cum funcționează afișajele. Cele moderne (precum LCD și OLED) afișează o imagine, apoi pe următoarea și așa mai departe, prin modificarea luminozității și culorii pixelilor corespunzători. Această actualizare are loc la un anumit interval de timp. Între aceste actualizări, luminozitatea/culorile pixelilor rămân aceleași, păstrând astfel aceeași imagine pe ecran. Frecvența de refresh sau reîmprospătare (măsurată în hertzi sau Hz) reprezintă numărul maxim de actualizări pe care le poate face un ecran într-o secundă. Dacă un ecran are o rată de reîmprospătare de 60 Hz, înseamnă că actualizează imaginea de șaizeci de ori pe secundă.

Rate de reîmprospătare diferite disponibile pentru un monitor

Deci, să recapitulăm. FPS reprezintă numărul de imagini statice pe care le trimite un videoclip sau un joc pe ecran într-o secundă, în timp ce rata de reîmprospătare se referă la ecran în sine, independent de imaginea pe care o primește. Iată un exemplu.

Să presupunem că dispozitivul tău (PC, tabletă, smartphone) trimite 30 de cadre (imagini) în fiecare secundă către ecran (atunci când rulezi un videoclip sau un joc). Independent de imaginile care îi sunt trimise, ecranul are o rată de reîmprospătare de, să zicem, 60 Hz. Asta înseamnă că va redesena imaginea de 60 de ori pe secundă, indiferent dacă a primit sau nu o nouă imagine. Dacă nu primește o imagine nouă la timp, va păstra aceeași imagine. În cazul nostru, dispozitivul trimite o nouă imagine către ecran la jumătate din viteza de reîmprospătare a ecranului (30 FPS) (60 Hz), ceea ce înseamnă că imaginea se schimbă doar o dată la fiecare două actualizări ale ecranului. Acum, să presupunem că dispozitivul tău are (re)sursele necesare pentru a trimite 120 de imagini pe secundă (deci este capabil de 120 FPS). Deoarece ecranul se reîmprospătează doar de 60 de ori pe secundă, nu poate ține pasul cu materialul sursă, iar fiecare a doua imagine este ignorată și pierdută.

Numărul de cadre pe secundă pe care le vedem efectiv pe ecran este dat de cea mai mică dintre cele două valori - numărul de imagini trimise către ecran și numărul de reîmprospătări ale ecranului.

FPS în jocuri vs. FPS în videoclipuri

Ce este FPS în jocuri? Există o diferență între FPS în jocuri și FPS în videoclipuri? Din punct de vedere tehnic, răspunsul la ultima întrebare este nu, deși videoclipurile și jocurile diferă fundamental din punct de vedere al sursei imaginilor. În timp ce videoclipurile sunt înregistrate și afișate la intervale fixe de cadre (24, 30, 60 FPS), jocurile nu au astfel de limitări. Singurul factor limitativ pentru FPS în jocuri este viteza cu care procesorul și placa grafică pot calcula și reda o imagine. Așadar, dacă ai un chipset slab pe smartphone, jocurile se vor poticni și vor părea sacadate, deoarece imaginile nu sunt redate suficient de repede. Pe de altă parte, dacă ai un dispozitiv high-end, cu un ecran cu rată de reîmprospătare ridicată și un subsistem grafic bun, mișcarea este mult mai fluidă decât în videoclipurile preînregistrate, deoarece numărul de cadre redate în fiecare secundă poate depăși cu ușurință 60 (iar ecranul cu rată de reîmprospătare ridicată poate ține pasul cu viteza cu care sunt trimise imaginile către el).

Dacă ai un ecran care ține pasul cu rata de cadre, jocurile vor rula foarte lin

Cum rămâne cu lumea reală? Putem defini o rată de cadre în lumea reală? Ei bine, poate ai observat că ne-am axat doar pe ecrane atunci când am vorbit despre FPS. Asta pentru că mișcările din lumea reală nu au o „rată de cadre” iar ochii noștri nu au o „rată de refresh”. Creierele noastre nu au o putere de procesare nelimitată, așa că, în loc să se comporte ca un chipset slab și să redea fiecare a doua imagine a unui obiect în mișcare, ele fac un mic truc numit motion blur (neclaritate generată de mișcare). Acesta este momentul în care un obiect care se mișcă rapid nu mai este clar și devine, ei bine, neclar. Dacă vrei să faci un experiment practic, pune o mână în fața ochilor și începe să faci din ce în ce mai repede cu mâna, fără să urmărești mâna cu ochii. Foarte curând, mâna devine neclară și nu vei mai putea vedea niciun detaliu al acesteia.

Neclaritatea generată de mișcare este modul în care creierul nostru limitează aportul de informații

SFAT: Dacă vrei să afli mai multe despre FPS în videoclipuri și ce rată de cadre să folosești pentru înregistrare pe un smartphone, poți citi acest articol: 30 sau 60 fps? Care este mai bun pentru înregistrări video pe smartphone?.

De ce este important FPS-ul

FPS-ul (rata de cadre) este foarte important din mai multe motive. Dar trebuie să facem diferența între FPS în videoclipuri și FPS în jocuri:

  • În videoclipuri, rata de cadre afectează atât aspectele tehnice ale imaginii (cum ar fi neclaritatea generată de mișcare și luminozitatea imaginii), cât și cele subiective, cum ar fi imersiunea. Videoclipurile la 24 FPS îți dau impresia că sunt cinematografice și este mai probabil să aibă o neclaritate generată de mișcare, cele la 30 FPS dau o senzație de relaxare, în timp ce cele la 60 FPS vor părea un pic nefirești, dar mai clare, din cauza neclarității scăzute și a mișcărilor fluide.
  • În jocuri, cu cât sunt mai multe cadre pe secundă, cu atât mai bine. Deoarece neclaritatea generată de mișcare și alte aspecte pot fi ajustate cu ajutorul motorului de redare a jocurilor, ochii și creierul nostru sunt mai ușor de păcălit, iar noi ne concentrăm mai mult pe identificarea obiectelor de pe ecran. În multe jocuri rapide, cum ar fi jocurile de tip first-person shooter (prescurtat și FPS), o rată mare a cadrelor poate face diferența între victorie și înfrângere. Trebuie să vezi inamicul înainte ca acesta să te vadă pe tine, așa că, dacă rata de cadre este scăzută și inamicul intră în câmpul vizual în scurtul interval dintre două cadre succesive, acesta are câteva milisecunde de avantaj. Așadar, data viitoare când iei o bătaie cruntă într-un joc precum Half-Life, Counter Strike sau PUBG, poți da vina pe FPS-ul scăzut al dispozitivului tău.

FPS-ul este și mai important în realitatea virtuală (VR). Pentru a le păcăli să perceapă un mediu alternativ, creierul și ochii noștri au nevoie de o rată de reîmprospătare ridicată (peste 90 de cadre pe secundă). Dacă mergi mai jos de atât, experiența VR poate deveni dezagreabilă.

Cum îmi pot vedea FPS-ul?

În cazul videoclipurilor, deoarece rata de cadre este fixă pe tot parcursul clipului, răspunsul este simplu: verifică proprietățile fișierului video. Pe dispozitivele cu Windows, poți da clic dreapta pe fișier, alege Proprietăți și apoi mergi la fila Detalii. La final, caută valoarea de lângă Frecvență cadre. Pe dispozitivele mobile, procedura este evident diferită, dar implică, de asemenea, căutarea prin proprietățile video.

Poți verifica rata de cadre a unui videoclip accesând proprietățile acestuia

În cazul jocurilor, este mai complicat. De exemplu, pe PC-uri, rata de cadre poate fi afișată cu ajutorul interfețelor de joc, al software-ului plăcii video sau prin utilizarea unor programe din terțe părți. Atenție doar la faptul că, indiferent de metoda pe care o folosești, în jocuri, contorul FPS măsoară numărul de cadre pe secundă care sunt trimise pe ecran, nu pe cele afișate efectiv.

Tu te joci la FPS mare?

Acum știi ce este rata de cadre, cum diferă de rata de reîmprospătare și de ce este important FPS-ul. Dacă ai întrebări suplimentare, nu ezita să scrii mai jos. De asemenea, suntem curioși să aflăm cât de important este frame rate-ul pentru tine. Simți nevoia de a avea cât mai multe cadre pe secundă sau te interesează mai mult calitatea imaginii? Te rugăm să lași răspunsurile tale în secțiunea de comentarii.

Descoperă: Divertisment Android Blog Hardware și sunete iOS Windows
Spune-ți părerea: Vezi comentarii Comentează