
Au trecut ani de când am evadat prima oară din canalizările din Imperial City și am pășit în lumea din Cyrodiil. Pe atunci, Oblivion mi se părea masiv și frumos, chiar dacă umbrele erau doar pături gri, texturile erau mai mult modele neclare, iar jocul se poticnea destul de des. În prezent, datorită unei remasterizări complete și a unor plăci video mult mai bune, experiența de joc pare ceva cu totul nou. Am decis să revizitez The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered pe PC-ul meu, echipat cu ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC Edition. Am fost curios să văd cum poate să se descurce acest GPU modern cu un joc refăcut cu texturi de înaltă rezoluție și cu efecte ray tracing. Dacă mai pun la socoteală și noua tehnologie de upscaling FSR 4, de la AMD, sper să am parte de o experiență lină și impresionantă în unul dintre cele mai bune RPG-uri din toate timpurile. Arăta excelent, dar lasă-mă să-ți arăt exact cum a funcționat, în special în primele părți ale jocului, până la porțile orașului Kvatch:
Fă cunoștință cu ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT și cu hardware-ul care mă ajută să mă întorc în Cyrodiil
Iată sistemul pe care l-am folosit pentru a explora această versiune remasterizată a lui Oblivion:
- Procesor: AMD Ryzen 9 9900X
- RAM: 32 GB Kingston Fury Renegade DDR5-8000
- Placă de bază: ASUS ProArt X870E-CREATOR WIFI
- Stocare: 2 TB Kingston KC3000 PCIe 4.0 SSD
- Monitor: ASUS ROG Strix XG32UQ 4K 165Hz
ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT se bazează pe arhitectura AMD RDNA 4 și este construită pe procesul de fabricație TSMC de 4 nm. Are 16 GB de memorie GDDR6 pe un bus pe 256 de biți, 64 MB de Infinity Cache și hardware dedicat pentru ray tracing și pentru randare bazată pe inteligență artificială.

Am jucat Oblivion Remastered pe ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT
Am examinat deja această placă video și am testat-o în diverse jocuri moderne. Sistemul său de răcire a rămas silențios și eficient și nu a avut probleme cu jocurile 4K. Dacă vrei să vezi toate rezultatele sale din benchmarkuri, cum se comportă din punct de vedere termic și o analiză mai detaliată, poți citi recenzia mea completă pentru ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT OC Edition.

Cutia plăcii video ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT
Placa video este compatibilă cu FidelityFX Super Resolution versiunea 4 sau, pe scurt, FSR 4, cea mai nouă tehnologie de upscaling de la AMD, menită să te ajute să obții mai multă performanță de la placa ta video fără a afecta vizibil calitatea vizuală. Aceasta funcționează redând cadrele la o rezoluție mai mică și redimensionându-le apoi folosind date spațiale și temporale, combinate cu reconstrucția bazată pe inteligență artificială. Rezultatul final este un joc care merge mai repede, dar arată în continuare ca și cum ar fi redat la rezoluția nativă. FSR 4 se bazează pe versiunile anterioare, îmbunătățind stabilitatea temporală, reducând imaginile fantomă și tremuratul și păstrând claritatea și detaliile mult mai bine decât înainte.

AMD FSR aduce îmbunătățiri semnificative față de versiunile precedente
Sursa imaginii: AMD
În condiții reale, FSR 4 îți permite să folosești rezoluții mai mari și să activezi efecte vizuale mai avansate, evitând, în același timp, scăderile de performanță. La rezoluțiile 1440p și 4K, diferența ar trebui să fie evidentă. Chiar dacă AMD Radeon RX 9070 XT este deja o placă video puternică, FSR 4 îți îmbunătățește și mai mult experiența. Îți dă libertatea de a activa lucruri precum efectele de ray tracing sau umbrele de calitate ultra. Asta contează foarte mult într-un joc precum Oblivion Remastered, unde imersiunea se bazează atât de mult pe iluminare, pe vreme și pe detaliile din depărtare.

AMD FSR 4 ajută foarte mult performanța în Oblivion Remastered
Acestea fiind spuse, vreau să-ți povestesc puțin despre joc înainte de a-ți arăta performanța obținută de ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT:
Îmbunătățirile vizuale aduc la viață o lume plină de povești
Jocul pornește la fel ca întotdeauna: începi într-o închisoare de sub Imperial City, odată cu sosirea lui Uriel Septim.

Întâlnirea cu împăratul în Oblivion Remastered
Versiunea remasterizată arată complet diferit de cea pe care mi-o amintesc din trecut. Vizual, este într-adevăr o diferență de la cer la pământ comparativ cu jocul vechi. Razele de lumină se reflectă în mod natural, umbrele se întind realist, iar flăcările torțelor arată autentic.

Luminile și umbrele arată foarte bine
Momentul în care pășești afară rămâne unul dintre cele mai memorabile din orice joc Elder Scrolls. În primul rând, pădurile nu mai par făcute din copaci plați (de hârtie). Acestea aruncă umbre complicate, iar lumina este filtrată prin coroană în funcție de momentul zilei. Dimineața, ceața acoperă fundul văilor și se risipește sub soarele amiezii.

Este minunat să ieși în marele ținut neexplorat
Satele și fermele par abia construite și sunt pline de viață, iar forturile abandonate emană o senzație de degradare, ca și cum ar fi acolo de secole. Poți vedea obiecte aflate la distanță, precum creaturi, ziduri și vârfuri de munte, de pe dealuri, cu mult înainte ca acestea să devină relevante pentru călătoria ta. Asta nu era posibil în jocul original, unde orizontul era doar ceva neclar, în depărtare.

Oblivion Remastered este o plăcere când vine vorba de randarea pe distanțe mari
Primul test real a fost să ajung la Kvatch. Orașul este sub asediu, iar cerul arde în portocaliu și roșu de la poarta Oblivion, din apropiere. Lumina aruncă umbre dinamice pe câmpul de luptă, cenușa plutește prin aer, iar tensiunea umple nu doar fiecare colț, ci și plămânii tăi. Cu motorul îmbunătățit de iluminare și cu texturile de rezoluție mai mare, simți nervozitate și anxietate în așteptarea bătăliilor care vor urma în curând.

Zonele cu activitate intensă necesită un sistem puternic, în special o placă video GPU performantă
Nu am avut timp să merg mult mai departe. Kvatch este locul unde mă opresc pentru moment. Mai trebuie să termin mai întâi God of War Ragnarök și am scris deja despre această experiență într-un articol separat, pe care îl poți găsi aici: Performanța FSR 4 în God of War Ragnarök cu ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT. Totuși, înainte de a mă întoarce în Midgard, iată cum s-a comportat varianta remasterizată Oblivion pe sistemul meu cu ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT:
Performanța Oblivion Remastered cu și fără FSR 4, pe ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT
După cum am spus mai devreme, această remasterizare este mai mult decât un simplu upgrade vizual. Include texturi de înaltă rezoluție, ceață volumetrică, iluminare și umbre realizate prin ray tracing, distanțe de randare mai mari și vegetație mai densă. Este mult mai solicitant decât jocul original, ceea ce-l face perfect pentru a testa AMD Radeon RX 9070 XT și tehnologia AMD FSR 4.
La rezoluția de 1080p, AMD Radeon RX 9070 XT nu a avut nicio problemă. Jocul a rulat fluid, chiar și în orașe sau în timpul luptelor. Saltul de la 71 FPS la 94 FPS cu FSR 4 reprezintă o creștere a performanței cu 32%. Deși jocul rula deja bine, acest spor suplimentar a ajutat la păstrarea unui număr constant de cadre, mai ales în timpul scenelor intense.

Oblivion Remastered în rezoluție nativă versus AMD FSR 4 (modul Balanced)
La rezoluția 1440p, impactul FSR 4 a fost și mai vizibil. Rata nativă de cadre a fost în medie de 54 FPS, o valoare bună în majoritatea situațiilor. Cu FSR 4 activat, jocul a ajuns la 82 FPS, o îmbunătățire de aproximativ 52%. Asta a contat foarte mult în timpul secvențelor solicitante, cu efecte speciale aplicate flăcărilor, cu particule randate de fiecare dată când faci câte o vrajă sau cu iluminare nocturnă, unde totul a părut mai fluid și a răspuns mai rapid.

Activarea AMD FSR 4 în Oblivion Remastered
La rezoluția 4K, FSR 4 a făcut ca jocul să treacă de la abia jucabil la, în lipsa unui alt cuvânt, plăcut. Valoarea medie în rezoluția nativă a fost de doar 26 FPS, dar activarea FSR 4 a crescut mai mult decât dublu numărul de cadre, ajungând la 55 FPS și oferind o creștere de 111%. Asta asigură în mod clar o experiență de joc mai pozitivă. Calitatea imaginii a rămas ridicată, cu margini clare și detaliate, dar fără artefacte vizibile chiar și în timpul mișcărilor rapide.

Jucând Oblivion Remastered în 4K și cu AMD FSR 4
Dacă îți plac graficele, iată cum s-a comportat jocul pe calculatorul meu la cele trei rezoluții diferite menționate (4K, 1440p, 1080p), cu și fără FSR 4 în modul Balanced (Echilibrat):

Rezultate cu și fără AMD FSR 4 în Oblivion Remastered, pe un AMD Radeon RX 9070 XT
La final, pot concluziona că FSR 4 de la AMD nu este doar util. Este de fapt esențial la rezoluții mai mari. Deși AMD Radeon RX 9070 XT are mai mult decât suficientă putere pentru gaming la 1080p, scalarea la 1440p și mai ales la 4K arată cu adevărat cât de multă performanță suplimentară poate oferi FSR 4.
Oblivion Remastered este mai bun decât am sperat, iar AMD Radeon RX 9070 XT se descurcă de minune
Experiența mea în Oblivion Remastered a fost foarte diferită de ceea ce-mi aminteam. Lumea are aceeași structură, dar totul pare mai fluid, mai detaliat și mai viu. ASUS PRIME AMD Radeon RX 9070 XT se potrivește perfect cu această versiune remasterizată, făcându-i față destul de bine, chiar și în scenele mai solicitante. FSR 4 sporește performanța, păstrând în același timp o calitate excelentă a imaginii și face ca jocul să ruleze bine chiar și la rezoluții mai mari, precum 1440p sau 4K. Dacă ai de gând să revizitezi Oblivion, așa are trebui s-o faci.