Ești gamer? Dacă da, pun pariu că știi despre tehnologia care schimbă regulile jocului, numită AMD FidelityFX Super Resolution (FSR). Aceasta este menită să sporească performanța grafică și funcționează pe aproape orice subsistem grafic, chiar și pe cel vechi! Cu FSR, te poți bucura de mai multe cadre pe secundă și de o experiență mai cursivă în jocuri, indiferent dacă ai o placă video Radeon sau GeForce. Deși FSR este cu adevărat pentru toată lumea, oferă acesta o creștere a performanței la fel de mare pe o placă grafică NVIDIA ca pe una AMD? Am vrut să aflu răspunsul la această întrebare pe cont propriu, așa că am decis să testez FSR pe două plăci video similare, una produsă de AMD și cealaltă de NVIDIA. Vrei să vezi rezultatele și să afli care dintre ele este mai bună la FSR? Atunci, citește mai departe:
AMD FidelityFX Super Resolution: Creștere de FPS pentru toată lumea?
Atât AMD, cât și NVIDIA au propriile tehnologii de upscaling. Tehnologia AMD se numește FidelityFX Super Resolution (FSR), iar cea de la NVIDIA poartă numele de Deep Learning Super Sampling (DLSS). Una dintre diferențele majore dintre DLSS și FSR este hardware-ul compatibil. DLSS de la NVIDIA este blocată pe plăcile video GeForce RTX, dar FSR de la AMD este o tehnologie open-source și agnostică când vine vorba de sistemul grafic, ceea ce o face disponibilă pe mult mai multe dispozitive.
Cu alte cuvinte, AMD FSR poate funcționa cu orice placă video, de la orice producător. Poți utiliza FSR cu orice placă AMD, precum și cu orice unitate grafică NVIDIA sau Intel, atâta timp cât acestea acceptă DirectX 11 sau DirectX 12. De exemplu, dacă jocul tău preferat acceptă AMD FSR (și sunt șanse mari s-o facă), poți activa AMD FSR indiferent dacă placa ta video este, să zicem, o AMD Radeon RX 6800 sau o NVIDIA GeForce RTX 3070.
AMD FSR, la fel ca și tehnologia DLSS de la NVIDIA, are ca scop creșterea performanței și a calității imaginii din jocuri prin upscaling. Această tehnică redă un joc la o rezoluție mai mică decât rezoluția nativă a monitorului tău și folosește apoi un algoritm pentru a-l redimensiona, astfel încât să se potrivească pe ecran. De exemplu, este posibil ca un joc să nu ruleze foarte bine la rezoluția nativă 4K, dar cu FSR, poți să-l redai la 1080p sau 1440p și să-l mărești apoi la 4K. Rezultatul final va fi o performanță mai bună și detalii mai clare decât în 1080p nativ. Vei obține un FPS mai mare și o fluiditate mai mare în timpul jocului, fără a sacrifica prea mult din calitatea vizuală.
FSR are cinci moduri diferite: Ultra Quality, Quality, Balanced, Performance și Ultra Performance. În funcție de preferințele și de hardware-ul tău, fiecare presetare oferă un compromis diferit între performanță și calitatea imaginii.
Am încercat AMD FSR în mai multe jocuri și trebuie să spun că sunt impresionat de cât de bine funcționează. Cu ajutorul acestuia, pot juca jocuri solicitante, precum Cyberpunk 2077 sau The Callisto Protocol, în rezoluție 4K, la setări înalte, cu un număr de cadre excelent. Calitatea imaginii este foarte bună și, chiar și în modul Balanced al FSR, abia observ vreo diferență față de rezoluția nativă 4K.
O întrebare pe care am avut-o și nu mi-am putut-o scoate din cap în ultima vreme a fost: care este mai bun la FSR? Dacă aș rula un joc folosind FSR pe o placă video AMD, aș obține performanțe mai bune decât cu o placă NVIDIA similară? Oare AMD avantajează cumva propriile plăci video atunci când utilizează FSR? Sau este această tehnologie de upscaling cu adevărat agnostică în ceea ce privește sistemul grafic, așa cum spune AMD? Pentru a găsi un răspuns, am decis să fac un mic experiment:
AMD vs. NVIDIA: Cum am evaluat AMD FSR?
Testează AMD FSR pe AMD și pe NVIDIA... sigur, dar cum? Ei bine, am rulat câteva jocuri pe același calculator desktop, cu și fără AMD FSR, folosind mai întâi placa AMD Radeon și apoi placa NVIDIA. Am ales două plăci video aflate în competiție directă, care au performanțe și prețuri similare:
Celelalte componente hardware (și software) ale PC-ului de test au fost următoarele:
- Placă de bază: ASUS Prime X670E-Pro WiFi
- Cooler: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
- Memorie: Kingston Fury Beast RGB DDR5-6000 32GB
- Storage: Kingston KC3000 NVMe PCIe 4.0 SSD (2GB)
- Monitor: ASUS ROG Strix XG32UQ (4K, 160Hz)
- Sursă de alimentare: ASUS ROG Thor 850W Platinum
- Sistem de operare: Windows 11 Pro version 22H2
Apoi, după ce am ales hardware-ul, următorul pas a fost să decid ce rezoluții și ce jocuri să testez. Deoarece 1080p pare prea puțin pentru așteptările din ziua de azi, rezoluțiile la care am apelat în cele din urmă au fost 1440p și 4K. La urma urmei, aici se pot observa cu ușurință beneficiile tehnologiilor de upscaling, precum AMD FSR.
Apoi, jocurile. Din păcate, timpul nu mi-a permis să includ zeci de jocuri AAA în acest experiment. Deși doar unul sau două jocuri ar fi fost prea puține, cred că cele patru pe care le-am ales sunt suficiente pentru a obține o imagine relativ clară a ceea ce ne putem aștepta de la AMD FSR. Acestea au cerințe de sistem ridicate și sunt destul de solicitante în ceea ce privește performanța grafică. Jocurile sunt: Cyberpunk 2077, The Callisto Protocol, Assassin’s Creed Valhalla și F1 22. Pentru fiecare joc, am folosit cele mai înalte setări grafice (cu efectele de ray tracing activate) și le-am rulat cu FSR dezactivat și activat, setat pe presetarea Balanced. Graficele arată rezultatele fiecărui scenariu placă video/rezoluție/FSR. Iată concluziile mele:
Performanța AMD FSR pe AMD’s Radeon RX 7900 XT vs. NVIDIA’s GeForce RTX 4070 Ti
Am început cu Cyberpunk 2077, unul dintre cele mai solicitante jocuri din prezent, mai ales dacă vrei să te bucuri de efectele de ray tracing. În 1440p, activarea FSR a dus la o creștere a numărului de cadre cu 97% pe AMD Radeon RX 7900 XT și la un plus de aproape 98% fps pe GeForce RTX 4070 Ti. În 4K, FSR a oferit o creștere și mai mare a numărului de cadre cu Radeon RX 7900 XT: 122%. Cu GeForce RTX 4070 Ti de la NVIDIA, creșterea a fost mai mică, dar totuși semnificativă: cu 52% mai multe fps.
The Callisto Protocol este un joc horror de supraviețuire, care poate folosi ray tracing ca să creeze efecte realiste pentru umbre și reflexii. La rezoluția 1440p, FSR a oferit o creștere vizibilă a numărului de cadre pe secundă de aproape 30% cu Radeon RX 7900 XT și cu 21% mai multe cadre pe secundă cu GeForce RTX 4070 Ti. La rezoluție 4K, beneficiile FSR sunt și mai evidente: la Radeon RX 7900 XT, creșterea a fost de 85%, în timp ce la GeForce RTX 4070 Ti, a oferit cu 69% mai multe cadre pe secundă.
Assassin’s Creed Valhalla este un frumos RPG de acțiune, dar necesită multă performanță din partea plăcii tale video pentru a funcționa la maxim. Atunci când am testat jocul la rezoluția 1440p, activând AMD FSR, creșterea numărului de cadre pe secundă a fost de peste 37% cu Radeon RX 7900 XT și de 39% cu GeForce RTX 4070 Ti de la NVIDIA. În 4K, FSR a dus la o sporire a numărului de cadre cu 72% în cazul lui Radeon RX 7900 XT și cu 69% pe GeForce RTX 4070 Ti.
Cel de-al patrulea și ultimul joc testat a fost F1 22, un joc de curse de mașini care are, de asemenea, nevoie de un calculator puternic, dacă vrei să-l joci la rezoluții înalte și la o calitate vizuală de top. Când l-am rulat la 1440p și cu AMD FSR, am asistat la o creștere a numărului de cadre cu 46% pe Radeon RX 7900 XT și cu 60% pe GeForce RTX 4070 Ti. În 4K, activarea FSR a însemnat o creștere și mai semnificativă a numărului de cadre. Cu Radeon RX 7900 XT, am măsurat o creștere a numărului de cadre pe secundă de aproape 82%, în timp ce cu GeForce RTX 4070 Ti, creșterea a fost de peste 96%.
După cum vezi, AMD FSR se ridică la înălțimea așteptărilor și oferă creșteri impresionante de performanță în diferite jocuri, fără a face compromisuri prea mari în ceea ce privește calitatea imaginii. Din nefericire, dacă ne uităm la numărul de cadre pe secundă din fiecare joc și rezoluție, cu și fără FSR, tot nu putem oferi un răspuns clar care este mai bun: AMD sau NVIDIA. Pentru asta, a trebuit să compilez aceste rezultate și să văd ce arată statisticile. Să trecem la treabă:
Care este mai bun la FSR: AMD sau NVIDIA?
Deși beneficiile AMD FSR pot varia în funcție de configurația hardware și de preferințele personale, statisticile generale ar trebui să fie corecte. Pentru a le crea, am calculat media geometrică pentru fiecare joc și pentru fiecare rezoluție testată, atât pentru scenariul în care AMD FSR este activat, cât și atunci când nu este.
Te întrebi ce este o medie geometrică și de ce am ales să compilez astfel rezultatele? Ei bine, ceea ce ar trebui să știi este că aceasta este o metodă de a calcula media unui grup de numere prin înmulțirea tuturor numerelor împreună și extragerea radicalului de ordinul n. Deși poate părea complicat, chiar nu este (citește acest articol din Wikipedia pentru mai multe informații). În plus, media geometrică este destul de utilă atunci când trebuie să compari ratele de creștere ale mai multor elemente. De exemplu, dacă vrei să știi câți bani îți vor aduce anual ratele dobânzilor într-un cont bancar, ar trebui să folosești media geometrică. Același lucru este valabil și pentru acest experiment cu AMD FSR: Vreau să-mi fac o idee mai bună despre media de cadre pentru întregul set de jocuri, toate la un loc, pentru a putea calcula apoi creșterea procentuală atunci când folosesc AMD FSR. Iată ce am aflat:
După cum vezi în tabel, creșterea medie este impresionantă pentru toate jocurile, indiferent de placa video folosită. Statisticile ne spun că, în 1440p, activarea FSR pentru GeForce RTX 4070 Ti duce la o creștere medie a fps-ului de 53%, în timp ce pentru AMD Radeon RX 7900 XT, creșterea este de 50%. Acestea sunt creșteri destul de similare, dar putem spune că NVIDIA beneficiază de utilizarea FSR mai mult ca AMD în rezoluția 1440p (3%).
La rezoluția 4K, utilizarea AMD FSR oferă rezultate și mai impresionante, atât pentru AMD, cât și pentru NVIDIA. Totuși, de data aceasta, se pare că placa video AMD este cea care profită cel mai mult de FSR (creștere cu 89% a numărului de cadre pe secundă), deși și NVIDIA folosește la maximum această tehnologie de upscaling (creștere cu 71% a numărului de cadre). Este clar că ambele plăci video oferă creșteri remarcabile ale numărului de cadre în 4K, mai mult decât în 1440p. Cu toate acestea, cifrele indică și că placa video AMD este mai bună decât cea NVIDIA atunci când folosește FSR în 4K (18%).
Deci, în cele din urmă, răspunsul la întrebarea care a dat naștere acestui experiment este unul mixt: atât AMD, cât și NVIDIA profită din plin atunci când folosesc tehnologia de upscaling FSR de la AMD. La rezoluții mai mici, NVIDIA pare să fie învingătoare, AMD fiind foarte aproape, iar în 4K, AMD câștigă detașat.
Ce părere ai despre FSR pe AMD vs. NVIDIA?
Acesta a fost tot experimentul de gaming de astăzi. Sper că ți-a plăcut, iar dacă da, te rog să lași un comentariu mai jos, spunându-mi ce părere ai despre AMD FSR. Îl folosești? În ce jocuri îl activezi? Ce îmbunătățiri ai observat la sistemul tău? Spune-mi povestea ta, iar până data viitoare, distracție plăcută în jocuri!