Dacă ești gamer, probabil că știi despre tehnologia AMD FidelityFX Super Resolution (FSR). Aceasta crește performanța grafică și funcționează pe aproape orice placă video, chiar și pe cele mai vechi! Cu FSR, te poți bucura de mai multe cadre pe secundă și de o experiență mai cursivă în jocuri, indiferent dacă ai o placă Radeon sau GeForce. Funcționează chiar și pe plăci video Intel. Rămâne însă întrebarea: oferă FSR o creștere a performanței la fel de mare pe o placă video NVIDIA ca pe una AMD? Pentru a răspunde la această întrebare, explorez ultimele caracteristici din AMD FSR 3 și FSR 3.1 și ce fac acestea. Analizez, de asemenea, cum se comportă plăcile video AMD Radeon RX 7600 și NVIDIA GeForce RTX 4060 într-o serie de jocuri solicitante. Să începem:
AMD FidelityFX Super Resolution: Creștere de FPS pentru toată lumea?
Atât AMD, cât și NVIDIA au propriile tehnologii de upscaling. Tehnologia AMD se numește FidelityFX Super Resolution (FSR), iar cea de la NVIDIA poartă numele de Deep Learning Super Sampling (DLSS). O diferență esențială este hardware-ul compatibil: DLSS de la NVIDIA este disponibilă doar pe plăcile video GeForce RTX, iar FSR de la AMD este open-source și agnostică din punct de vedere al sistemului grafic, ceea ce o face disponibilă pe mult mai multe dispozitive
Deci, funcționează FSR pe plăcile NVIDIA? Da, AMD FSR poate fi activată pe plăcile video NVIDIA, inclusiv pe seria GeForce RTX, atât timp cât jocul este compatibil cu FSR. Asta înseamnă că poți folosi FSR pe plăci video NVIDIA, precum GeForce RTX 4060 sau chiar modele GTX mai vechi, ceea ce face ca aceasta să fie un instrument adaptabil pentru creșterea performanței. Poți utiliza FSR inclusiv cu orice placă video Intel.
La fel ca tehnologia DLSS de la NVIDIA, AMD FSR folosește upscaling pentru a îmbunătăți performanța și calitatea imaginii. Această tehnică redă un joc la o rezoluție mai mică și îl mărește apoi folosind algoritmi avansați. De exemplu, un joc care rulează la 1080p poate fi redimensionat la 4K, oferind o performanță mai mare și o experiență vizuală captivantă. Introducerea AMD FSR 3 și FSR 3.1 adaugă funcții noi, precum Frame Generation (Generarea de cadre), care interpolează și generează cadre suplimentare pentru a crește și mai mult fluiditatea, în special în titlurile solicitante.
În cazul în care te întrebi dacă FSR 3.0 va funcționa pe plăcile NVIDIA, răspunsul este din nou un da categoric. Funcțiile Frame Generation și de upscaling din FSR 3 sunt complet compatibile cu plăcile video NVIDIA și Intel, care îndeplinesc condițiile pentru FSR. Totuși, trebuie să ții cont că AMD nu recomandă activarea Frame Generation pe plăcile video foarte vechi. Este o caracteristică pe care compania spune că ar trebui s-o folosești dacă ai o placă AMD Radeon din seriile RX 5000, RX 6000, RX 7000 sau superioare. Sau, dacă ai o placă video NVIDIA GeForce din seriile RTX 20, RTX 30, RTX 40 sau superioare. Pentru plăcile video Intel, nu am putut găsi nicio recomandare pe site-urile AMD, dar pot spune că toate acestea vor funcționa bine cu funcția AMD FSR Frame Generation. Asta deoarece Intel este o companie relativ nouă pe piața plăcilor video dedicate, iar toate plăcile sale video sunt destul de moderne.
Este simplu să folosești AMD FSR pe plăcile video NVIDIA RTX, precum și pe plăcile AMD sau Intel: trebuie doar să o activezi în meniul de setări al jocului tău, dacă jocul suportă această tehnologie. De exemplu, iată cum activezi AMD FSR 3 pe modul de upscaling Balanced (Echilibrat), cu Frame Generation, în Horizon Forbidden West:
Am încercat AMD FSR în mai multe jocuri și trebuie să spun că sunt impresionat de cât de bine funcționează. Cu ajutorul acestuia, m-am putut bucura de jocuri solicitante, precum Cyberpunk 2077, Starfield sau Final Fantasy XVI la rezoluție 4K, la setări ridicate, cu un număr excelent de cadre. Calitatea imaginii este foarte bună și, chiar și în modul Balanced al FSR, abia observ vreo diferență față de rezoluția nativă 4K.
O întrebare pe care nu mi-am putut-o scoate din cap a fost: Cine se pricepe mai bine la FSR? Dacă aș rula un joc folosind FSR pe o placă video AMD, aș obține performanțe mai bune decât cu o placă NVIDIA similară? Oare AMD avantajează cumva propriile plăci video atunci când utilizează FSR? Sau este această tehnologie de upscaling cu adevărat agnostică în ceea ce privește sistemul grafic, așa cum spune AMD? Pentru a găsi un răspuns, am decis să fac un mic experiment:
AMD vs. NVIDIA: Cum am evaluat AMD FSR?
Testează AMD FSR pe AMD și pe NVIDIA... sigur, dar cum? Ei bine, am rulat câteva jocuri pe același calculator desktop, cu și fără AMD FSR, folosind mai întâi placa AMD Radeon și apoi, o placă NVIDIA GeForce. Am ales două plăci video entry-level, aflate mai mult sau mai puțin în concurență, deoarece au prețuri destul de apropiate:
- AMD Radeon RX 7600 (aproximativ 1600 lei pe eMAG)
- ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition (aproximativ 1700 lei pe eMAG)
Iată celelalte componente hardware (și software) ale PC-ului folosit pentru teste:
- Placă de bază: ASUS ROG Strix X870-A Gaming WiFi
- Procesor: AMD Ryzen 7 9700X
- Cooler: ASUS ROG Ryuo III 240 ARGB
- Memorie: Kingston Fury Renegade RGB DDR5-8000
- Stocare: Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
- Monitor: ASUS ROG Strix XG32UQ (4K UHD)
- Sursă de alimentare: Seasonic Focus GX-1000
- Sistem de operare: Windows 11 Pro versiunea 24H2
În continuare, jocurile: cum unul sau două jocuri ar fi fost prea puține, am ales șase titluri. Cred că sunt suficiente pentru a ne face o idee destul de bună despre ce trebuie să așteptăm de la AMD FSR. Aceste jocuri au cerințe de sistem ridicate și sunt destul de solicitante în ceea ce privește performanța grafică. Acestea sunt: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, Ghost of Tsushima, Horizon Forbidden West, Remnant II și Starfield. Cu excepția lui Cyberpunk 2077, unde am folosit presetarea medie de ray tracing, am activat cele mai înalte setări grafice în toate celelalte jocuri. Apoi, am testat fiecare joc cu FSR dezactivat, cu FSR activat (preset Balanced) și cu FSR și Frame Generation activate. Graficele arată rezultatele fiecărei plăci video, rezoluții și setări FSR. Iată concluziile mele:
Rezultatele AMD FSR 3 pe plăcile video AMD și NVIDIA
Cyberpunk 2077 este unul dintre cele mai solicitante jocuri, în special cu ray tracing. NVIDIA GeForce RTX 4060 depășește AMD Radeon RX 7600 în toate rezoluțiile și cu fiecare presetare grafică. În rezoluția nativă 4K, GeForce RTX 4060 pornește de pe prima poziție, fiind cu 80% mai rapidă decât Radeon RX 7600. Cu FSR activat pe presetarea Balanced, ambele plăci video obțin îmbunătățiri uriașe, Radeon RX 7600 crescând cu 200%, iar GeForce RTX 4060 cu 167%. Activarea Frame Generation sporește și mai mult performanța. Totuși, NVIDIA păstrează un avans de aproximativ 20% per ansamblu. La rezoluții mai mici, precum 1440p și 1080p, Radeon RX 7600 reduce ușor diferența, dar rămâne în continuare în urma NVIDIA.
În Final Fantasy XVI, NVIDIA GeForce RTX 4060 depășește în general AMD Radeon RX 7600, dar diferența dintre ele variază în funcție de rezoluția și de setările folosite. La rezoluția 4K, GeForce RTX 4060 pornește cu un avans de 22%, oferind 11 cadre pe secundă față de cele 9 FPS redate de Radeon RX 7600. Activarea FSR pe presetarea Balanced crește ușor performanța pentru ambele plăci, Radeon RX 7600 crescând la 10 FPS, iar GeForce RTX 4060 la 12 FPS. La rezoluția 1440p, GeForce RTX 4060 rămâne puțin în urmă, oferind 40 FPS cu FSR, comparativ cu 43 FPS pe AMD Radeon RX 7600, un avans modest, de 7,5%. Cea mai evidentă diferență apare cu FSR și Frame Generation combinate. La 1080p, Radeon RX 7600 ajunge la 97 FPS, iar GeForce RTX 4060 rămâne ușor în urmă, la 90 FPS.
Competiția dintre cele două plăci video devine mai interesantă când vine vorba de Ghost of Tsushima. La rezoluția 4K, acestea au performanțe similare, GeForce RTX 4060 având un avans de doar 4%. Cu FSR, Radeon RX 7600 crește cu 40%, dar GeForce RTX 4060 câștigă 77%, păstrând un avans serios. Frame Generation îmbunătățește în continuare ambele plăci, Radeon RX 7600 atingând 55 FPS, iar GeForce RTX 4060 67 FPS, un avantaj de 22% pentru NVIDIA. Însă acest tipar nu se păstrează întotdeauna în cazul celorlalte două rezoluții. În 1440p, lucrurile sunt amestecate, dar în 1080p, se pare că Radeon RX 7600 de la AMD depășește NVIDIA GeForce RTX 4060 cu și fără FSR sau Frame Generation.
În Horizon Forbidden West, am observat diferențe mai mici și mai consistente. La rezoluție 4K, Radeon RX 7600 se află cu 30% în urma lui GeForce RTX 4060. Activarea FSR micșorează ușor diferența, dar NVIDIA conduce în continuare cu aproximativ 27%. Frame Generation oferă o ușoară creștere cu ambele plăci, Radeon RX 7600 ajungând la 25 FPS, iar GeForce RTX 4060 la 26 FPS. Analizând toate rezultatele, NVIDIA rămâne cea mai bună alegere pentru o experiență de joc mai fluidă, depășind AMD. Însă este, de asemenea, destul de clar că ambele plăci video beneficiază de AMD FSR și de Frame Generation.
În Remnant II, Radeon RX 7600 începe cu un avans de 4% la rezoluția nativă 4K. Însă, cu FSR, NVIDIA răstoarnă situația, câștigând 18% față de placa AMD. Frame Generation ridică semnificativ ambele plăci video, dar GeForce RTX 4060 obține 47 FPS, păstrând un avans de 38% față de cele 34 FPS ale lui Radeon RX 7600. La 1440p cu FSR și Frame Generation, GeForce RTX 4060 depășește Radeon RX 7600 cu o mică diferență (3 - 5%), în timp ce la 1080p, este invers (1 - 2%).
Nu în ultimul rând, Starfield, care mi-a oferit un mix interesant. La rezoluția 4K, Radeon RX 7600 începe cu un avans de 30%, dar cu FSR activat, NVIDIA recapătă avantajul, înregistrând o îmbunătățire de 110%, față de 50% pentru AMD. Frame Generation face ca AMD să își recupereze avantajul, Radeon RX 7600 ajungând la 67 FPS, peste cele 60 FPS ale lui GeForce RTX 4060. La rezoluțiile 1440p și 1080p, GeForce RTX 4060 se dovedește mai rapid decât Radeon RX 7600 atunci când folosești FSR. Însă, atunci când activezi și Frame Generation, GeForce RTX 4060 rămâne în urma Radeon RX 7600 (între 2 și 28%).
După cum reiese din grafice, AMD FSR se ridică la înălțimea așteptărilor, oferind creșteri impresionante de performanță în diferite jocuri, și face asta fără a compromite prea mult calitatea imaginii. Din păcate, dacă ne uităm la numărul de cadre din fiecare joc și rezoluție, cu și fără FSR, încă nu aflăm clar cine este mai bun: AMD sau NVIDIA. Pentru asta, a trebuit să compilez aceste rezultate și să mă uit la statistici. Să vedem:
Cine se pricepe mai bine la FSR? AMD sau NVIDIA?
Deși beneficiile AMD FSR pot varia în funcție de configurația hardware, statisticile generale ar trebui să fie corecte. Pentru a le crea, am calculat media geometrică pentru fiecare joc și pentru fiecare rezoluție testată, atât pentru scenariul în care AMD FSR este activat, cât și atunci când nu este.
Te întrebi ce este o medie geometrică și de ce am ales să compilez astfel rezultatele? Ei bine, ceea ce ar trebui să știi este că aceasta este o metodă de a calcula media unui grup de numere prin înmulțirea tuturor numerelor împreună și extragerea radicalului de ordinul n. Deși poate părea complicat, chiar nu este (citește acest articol din Wikipedia pentru mai multe informații). În plus, media geometrică este utilă atunci când trebuie să compari ratele de creștere ale mai multor elemente. De exemplu, dacă vrei să știi câți bani îți vor aduce anual ratele dobânzilor într-un cont bancar, ar trebui să folosești media geometrică. Același lucru este valabil și pentru acest experiment cu AMD FSR: Vreau să-mi fac o idee mai bună despre media de cadre pe secundă pentru întregul set de jocuri, toate la un loc, pentru a putea calcula apoi creșterea procentuală atunci când folosesc AMD FSR.
Iată ce am aflat analizând cifrele din tabelul de mai sus:
- La rezoluția 4K, GeForce RTX 4060 începe cu un ușor avans atunci când nu folosește FSR. Cu FSR activat, ambele plăci înregistrează îmbunătățiri mari, 59% pentru NVIDIA și 48% pentru AMD, ceea ce le apropie performanțele. Cu FSR și Frame Generation combinate, Radeon RX 7600 înregistrează o îmbunătățire de 127%, ceea ce este doar cu puțin mai mult decât creșterea de 126% a lui GeForce RTX 4060. Acest lucru înseamnă că ambele plăci video beneficiază foarte mult de FSR atunci când te joci în rezoluția 4K.
- La 1440p, Radeon RX 7600 câștigă 49% cu FSR, iar numărul de FPS de pe GeForce RTX 4060 crește cu 50%. Cu Frame Generation activat, placa AMD obține o creștere masivă, de 127%, cu mult mai mult decât ceea ce am obținut cu GeForce RTX 4060. GeForce RTX 4060 oferă însă și o experiență de joc mai fluidă, cu o creștere a numărului de cadre de 103%!
- La rezoluția de 1080p, Radeon RX 7600 are progrese impresionante cu FSR și cu Frame Generation, crescând cu 108%, comparativ cu 95% în cazul lui GeForce RTX 4060. Însă, atunci când nu este activată funcția Frame Generation, dar este activată funcția de upscaling FSR, GeForce RTX 4060 își menține avantajul față de Radeon RX 7600, oferind o creștere a numărului de cadre de 49%, față de 39% obținut de Radeon RX 7600.
Am împărtășit o mulțime de cifre! Pentru a trage o concluzie din toate acestea, aș spune că, în general, GeForce RTX 4060 funcționează mai bine cu upscaling FSR, oferind mai multe cadre pe secundă (FPS) la toate rezoluțiile. Radeon RX 7600 aduce însă îmbunătățiri procentuale ușor mai mari cu FSR și cu Frame Generation, ceea ce îl face o alegere puternică pentru gamerii cu buget limitat. Și, la final, este clar că AMD FSR este o tehnologie fantastică, ce funcționează excelent pe orice placă video, indiferent dacă folosești AMD, NVIDIA sau Intel, ceea ce o face independentă de platforma tehnică pe care o folosești și accesibilă tuturor jucătorilor. Felicitări, AMD!
Ce părere ai despre FSR pe AMD vs. NVIDIA?
Asta a fost tot pentru experimentul de gaming despre AMD FSR. Sper că ai găsit observațiile din el la fel de interesante ca și mine în timp ce testam aceste două plăci video. Dacă ți-a plăcut această analiză, m-ar bucura să aflu părerea ta în comentariile de mai jos! Folosești AMD FSR pe calculatorul tău de gaming? Ce placă video ai și ce jocuri ți se pare că beneficiază cel mai mult de ea? Ai observat o experiență de joc mai fluidă sau un număr mai mare de cadre după ce ai activat-o? Nu ezita să-mi spui părerea ta, iar până data viitoare, distracție plăcută în jocuri și să ai un număr de cadre cât mai mare!