Task Scheduler (Planificatorul de activități) este o unealtă care a apărut în mediul Windows acum mai mult de 20 de ani și care a suferit puține schimbări de atunci. Acesta face ceea ce îi sugerează și numele: planifică activități care execută aplicații, comenzi sau scripturi bazate pe anumite momente sau evenimente din Windows. În acest ghid îți arătăm cum navighezi prin biblioteca de activități planificate ca să poți afla mai multe despre ele, ce anume fac și când sunt lansate. În acest fel poți să afli ce fel de activități sunt create de aplicațiile instalate, de Windows sau de alți utilizatori ai dispozitivului tău Windows.
NOTĂ: Acest ghid este valabil pentru Windows 10, Windows 8.1 și Windows 7.
Ce este Task Scheduler (Planificatorul de activități) din Windows
Task Scheduler (Planificatorul de activități) automatizează activitățile și îi permite sistemului Windows și aplicațiilor instalate să reacționeze și să se adapteze la schimbări. Îți permite și ție, ca utilizator, să creezi și să gestionezi activități planificate, așa încât Windows execută ceea ce dorești atunci când anumite condiții se îndeplinesc. Interfața de utilizator își arată vârsta, dar unealta este competentă și își face treaba bine. Aplicația îți permite să navighezi între activitățile create de tine, de sistemul de operare sau de aplicațiile instalate, cu ajutorul unei biblioteci de activități planificate. Pentru fiecare activitate sunt puse la dispoziție mai multe detalii care îți dau informațiile necesare să o gestionezi.
Pentru o mai bună înțelegere a felului în care funcționează Task Scheduler (Planificatorul de activități), trebuie înțelese două noțiuni: declanșatori și acțiuni. Un declanșator este cauza/evenimentul care face o activitate să pornească. Calculatorul care pornește sau intră într-o stare de pauză, utilizatorul care se autentifică - toate acestea sunt posibili declanșatori. O acțiune este ceea ce se execută atunci când activitatea este pornită. Acțiunile pot fi variate: pornirea unui program, trimiterea unui email, executarea unui fișier sau afișarea unui mesaj. De exemplu, poți să planifici o curățare a unității de stocare în fiecare săptămână sau poți să trimiți un email de fiecare dată când intri în Windows. Atât declanșatorii, cât și acțiunile pot fi definite de tine și combinațiile posibile sunt nelimitate.
În acest ghid ne concentrăm pe învățarea navigării și înțelegerii Task Scheduler (Planificatorul de activități). Pentru un ghid pentru crearea propriilor activități, citește Cum creezi sarcini avansate cu Task Scheduler din Windows.
Cum deschizi Task Scheduler (Planificatorul de activități) pentru prima dată
O modalitate simplă de pornire a Task Scheduler (Planificatorul de activități) este să îl cauți în Windows. Tastează "task scheduler" în câmpul de căutare și apasă pe Task Scheduler în lista de rezultate.
Dacă vrei să afli mai multe modalități de a porni Task Scheduler (Planificatorul de activități), citește acest ghid: 9 metode de a porni Task Scheduler în Windows (orice versiune).
Înțelegerea interfeței de utilizator din Task Scheduler (Planificatorul de activități)
Atunci când deschizi Task Scheduler (Planificatorul de activități), vezi trei panouri:
- Task Scheduler Library (Biblioteca Planificatorului de activități) - te ajută să navighezi de la o activitate la alta.
- Task Scheduler Summary (Rezumatul Planificatorului de activități) - îți arată informații despre cele mai recente activități.
- Acțiuni - îți permite să creezi, imporți sau să ștergi o activitate, să execuți, să dezactivezi, să activezi sau să setezi proprietățile unei activități.
Toate trei sunt semnalizate în captura de ecran de mai jos.
În acest articol prezentăm Task Scheduler Library (Biblioteca Planificatorului de activități) și Task Scheduler Summary (Rezumatul Planificatorului de activități).
Cum folosești rezumatul din Task Scheduler (Planificatorul de activități)
Atunci când selectezi Task Scheduler (Local) (Planificatorul de activități Local) în prima coloană din stânga, coloana din mijloc se împarte în trei panouri: Overview of Task Scheduler (Prezentarea generală a Planificatorului de activități), Task Status (Starea activității), și Active Tasks (Activități gata de execuție).
Primul panou descrie pe scurt ce se poate face cu Task Scheduler. Panoul Task Status (Starea activității) listează activitățile care au început în ultimele 24 de ore și starea lor. Apasă pe Last 24 hours (Ultimele 24 de ore) pentru a alege din listă un alt interval de timp: Last hour (Ultima oră), Last 24 hours (Ultimele 24 de ore), Last 7 days (Ultimele 7 zile) sau Last 30 days (Ultimele 30 de zile). Valoarea implicită este Last 24 hours (Ultimele 24 de ore).
Dacă există activități listate, apasă pe semnul + de lângă numele activității pentru a vedea mai multe detalii: rezultatul executării, când a început, când s-a sfârșit și ce l-a declanșat.
Acest panou se poate să nu conțină nicio informație pentru că, implicit, istoricul activităților este dezactivat pentru a economisi spațiu. Dacă vrei să vezi această informație, caută în a treia coloană din Task Scheduler (Planificatorul de activități), cea cu Acțiuni și apasă Enable All Tasks History (Activează istoricul pentru toate activitățile).
În panoul Active Tasks (Activități gata de execuție), vezi activitățile cărora li se permite execuția și care nu au expirat. Pentru fiecare activitate, îi vezi numele (Task Name), Next Run Time (Când este următoarea execuție), Triggers (Declanșatori) și Location (Locație). Dacă vrei să actualizezi informația afișată în Task Scheduler Summary (Rezumatul Planificatorului de activități), apasă butonul de Refresh (Actualizare) de la baza coloanei.
Cum folosești Task Scheduler Library (Biblioteca Planificatorului de activități)
În partea stângă a ferestrei Task Scheduler (Planificatorul de activități) se vede Task Scheduler Library (Biblioteca Planificatorului de activități). Apasă pe săgeata din dreptul ei pentru a-i vedea conținutul sau fă dublu-clic pe Task Scheduler Library. Apasă pe numele unui folder pentru a vedea activitățile din el și subfolderele sale. Activitățile care aparțin unui folder sau subfolder selectat sunt afișate în coloana a doua - cea din mijlocul ferestrei Task Scheduler (Planificatorul de activități).
La fiecare activitate se vede Name (Nume), Status (starea), Triggers (Declanșatori), the Next Run Time (Data viitoare când se execută) and Last Run Time (Ultima dată când s-a executat) - data și ora, Last Run Result (Rezultatul ultimei execuții), Author (Autor) și data și ora când a fost creat în Created. Apasă pe una din activitățile existente pentru a vedea mai multe informații, în panourile care apar mai jos de lista de activități.
Informația fiecărei activități este împărțită în șase file care afișează date care pot fi doar citite, nu și modificate.
Prima filă se numește General. Afișează următoarele informații: numele activității, locația ei, autorul, a descriere scurtă și câteva opțiuni de securitate (contul din care se lansează activitatea, când se execută activitatea în funcție de faptul că utilizatorul este logat sau nu, dacă activitatea este ascunsă, etc.).
A doua filă se numește Triggers (Declanșatori). Afișează lista de condiții care declanșează pornirea activității și starea fiecărui declanșator.
A treia filă este Actions (Acțiuni). Afișează acțiunea care are loc atunci când activitatea pornește și detaliile ei. De exemplu, dacă acțiunea este Start a program (Pornește un program), în coloana detalii vei vedea programul care pornește.
A patra filă se numește Conditions (Condiții). Afișează condițiile care trebuie îndeplinite pentru ca activitatea să poată porni. Aceste condiții sunt lucruri de genul calculatorul este în stare de repaus sau nu, dacă este alimentat de la rețeaua electrică sau de la baterie.
A șasea filă se numește Settings (Setări). Afișează setări adiționale care afectează comportamentul activității. Include lucruri precum posibilitatea ca activitatea să fie executată la cerere, ce să facă sistemul dacă activitatea dă greș sau dacă să se oprească dacă activitatea se execută mai mult de o anumită perioadă de timp.
Fila a șaptea și ultima se numește History (Istoric). Această filă poată să nu conțină informații. Aceasta este determinată de aceeași setare ca și panoul Task Status (Stare Activitate) din Task Scheduler Summary (Rezumatul Planificatorului de activități). Dacă vrei să vezi aceste informații, găsește și activează Enable All Tasks History (Activează istoricul pentru toate activitățile) din ultima coloană, cea pentru Acțiuni.
Ține cont de faptul că aceste informații încep să apară doar după ce ai activat istoricul.
Ce activități ai vrea să ai pe computerul tău?
Îți sugerăm să citești celelalte articole recomandate despre Task Scheduler (Planificatorul de activități) ca să înveți cum să îți gestionezi propriile activități pe calculatorul sau dispozitivul tău cu Windows. Acum că știi cum să navighezi prin biblioteca ta de activități planificate, scrie-ne care este activitatea pe care vrei să o creezi pe sistemul tău, într-un comentariu.