Starfield este un RPG (role-playing game) SF creat de Bethesda, studioul care ne-a adus și seriile Elder Scrolls și Fallout. Disponibil pentru toată lumea din 6 septembrie, Starfield a devenit rapid cel mai de succes joc lansat de Bethesda, fiind jucat de peste 6 milioane de jucători. Majoritatea jucătorilor care l-au jucat până acum deja sunt încântați de quest-urile, poveștile și experiența de joc oferite de Starfield. În plus, dacă hardware-ul calculatorului tău poate face față, grafica jocului este uimitoare. La ce ar trebui să te aștepți însă de la Starfield din punct de vedere al performanței? Ai nevoie de o placă grafică scumpă pentru a-l putea juca? În ideea de a putea oferi răspunsuri la aceste întrebări, am luat patru plăci grafice AMD Radeon și am rulat zeci de benchmarkuri la diferite rezoluții și setări de calitate grafică. Iată ce am aflat:
Cum este să te joci Starfield? Un scurt review al experienței de joc
Spre deosebire de Skyrim, un joc pe care ni l-a adus tot Bethesda, prima parte din Starfield este ceva mai lentă. La început, ești un miner care găsește un artefact misterios, dar nu se întâmplă nimic extraordinar după aceea, cu excepția faptului că ai niște viziuni cu universul și te trezești pe un pat de spital. Apoi, ai ocazia să creezi înfățișarea caracterului tău, trăsăturile și trecutul lui/ei/lor. Da, jocul chiar îți permite să selectezi pronumele pe care îl preferi pentru personajul tău.🙂
După ce ai terminat cu prologul, povestea începe... încet. Mi-a luat aproximativ 10 ore sau cam așa ceva în joc pentru a începe să-mi placă cu adevărat. După ce am trecut de acele părți de început, am fost prins. Aceste prime ore te plimbă prin toate părțile esențiale ale jocului. Primești prima ta navă stelară, faci prima călătorie în orașul New Atlantis (Noua Atlantida) și ești introdus în Constellation (Constelație). Te vei alătura acestui grup de exploratori și pionieri care caută să descopere noi lumi, dar și secrete, iar ei vor fi cei care te ghidează prin povestea principală a jocului.
Dar, la fel ca orice alt joc creat de Bethesda, povestea principală este doar o parte a jocului. Unii ar spune că nici măcar nu este cea mai interesantă. Și, din experiența mea, este adevărat. Când scriu aceste cuvinte, încă nu am ajuns la finalul jocului, deoarece misiunile secundare, care sunt pâinea și sarea tuturor jocurilor de la Bethesda, m-au deturnat de la povestea principală.
Pe măsură ce progresezi în joc, te înconjori de prieteni și companioni, și faci cunoștință cu facțiunile și conflictele din galaxie, fiind atras în poveștile lor și luând partea cui vrei. În plus față de grupul Constellation, care este punctul central din poveste, vei întâlni multe alte facțiuni. Eu, de exemplu, am lucrat până acum pentru United Colonies (Coloniile Unite), succesorul politic al vechiului Pământ (acum abandonat și nelocuibil), și am intrat, de asemenea, în afaceri dubioase și spionaj corporatist în orașul Neon pentru Ryujin Industries.
Există, de asemenea, o a treia facțiune principală cu care te poți alia, numită Freestar Collective (Colectivul Freestar), care guvernează o parte a universului cunoscut, dar încă nu le-am început misiunile. Știu însă că s-au format după un război uriaș ce a avut loc între ei și United Colonies. A fost un război care a început pentru că oamenii din Freestar Collective își doreau propria libertate în afara UC.
A fost, de asemenea, un război în timpul căruia ambele facțiuni au recurs la tactici oribile, precum ostilități xeno, adică folosind extratereștrii modificați. Și da, în timpul jocului, ajungi să te lupți și cu acești puternici Terrormorph, deoarece ei reapar.
Flota de mercenari Crimson Fleet (Flota Purpurie) oferă o altă poveste secundară care mi-a plăcut foarte mult. În timpul unei scanări obișnuite pentru contrabandă, în timp ce intram în spațiul planetar Jemison (unde se află New Atlantis), UC SysDef m-a arestat și m-a supus unui interogatoriu. Și nu, nu a mers deloc așa cum mă așteptam: în loc să merg la închisoare și să plătesc pentru fărădelegile mele, am ajuns să lucrez sub acoperire pentru ei și să mă infiltrez în Crimson Fleet. Fără să mai dau și alte spoilere, următoarele misiuni au fost unele dintre cele mai interesante și provocatoare pentru mine, cel puțin în ceea ce privește luarea deciziilor.
În joc există și alte facțiuni, pe care le vei întâlni pe măsură ce avansezi prin firele narative. Există cele religioase, cum ar fi House of Enlightened (Casa Iluminaților), Sanctum Universum (Universul Sfânt) sau Va'ruun (o facțiune teocratică misterioasă, ce se închină Marelui Șarpe / Great Serpent), precum și alte grupuri de mercenari, cum ar fi Spacers (Spațialii), Ecliptic (Eclipticii) sau The First (Primii). Am întâlnit câteva dintre ele, dar nu am aflat încă dacă vreuna dintre aceste facțiuni îți oferă misiuni sau quest-uri la fel de complexe ca în povestea Crimson Fleet.
Starfield este, de asemenea, un joc deschis și neliniar, ceea ce înseamnă că poți pleca pe orice planetă din universul cunoscut și poți aproape orice vrei tu. Nu ești obligat să urmezi povestea principală și poți evita să începi orice misiune secundară dacă asta îți dorești. În funcție de care este scopul tău, poți de exemplu doar să construiești avanposturi pe planete cu resurse, să explorezi galaxia în căutarea de creaturi extraterestre ciudate, să construiești nave sau să îți îmbunătățești armele.
Dacă îți plac jocurile de role-playing, dar apreciezi și o bătălie ocazională, vestea bună este că Starfield are probabil cel mai bun sistem de luptă pe care l-am văzut până acum într-un joc creat de Bethesda. Există două tipuri de lupte în care te poți angaja: lupte cu nave spațiale și lupte la sol, pe jos. Ambele sunt captivante și provocatoare, oferindu-ți posibilitatea de a folosi diverse tactici și armament. De exemplu, în luptele spațiale, am descoperit că îmbunătățirea laserelor și creșterea eficienței scuturilor navei mele a dus la rezultate mai bune decât folosirea navelor cu arme balistice puternice sau cu motoare gravitaționale de top. Pe jos, poți folosi pistoale, arme de luptă corp la corp și chiar grenade pentru a te lupta cu inamicii.
Iar în cazul în care conflictele nu sunt pe placul tău, poți evita unele dintre ele stând ascuns (stealth), prin hacking, diplomație, persuasiune sau chiar și prin manipularea altora cu ajutorul unui Internal Neuroamp (neuroamplificator intern pe care îl poți obține în timpul misiunilor Ryujin Industries). Dar ajunge cu spoilerele! 🙂
Per total, după ce l-am jucat aproximativ 40 de ore, am descoperit că Starfield este un joc care își respectă promisiunile. Este o aventură spațială epică care va fi pe placul fanilor jocurilor create de Bethesda. Are câte puțin din toate și îmi dă impresia că este un fel de combinație reușită între Skyrim, Fallout și Mass Effect.
Dar care sunt cerințele grafice ale lui Starfield?
Am văzut că unii gameri se plâng de calitatea grafică și performanța oferită de Starfield. O parte dintre ei spun că Starfield arată de parcă ar fi făcut din bucăți de carton sau că nu este optimizat pentru a rula bine pe calculatoarele cu Windows. Nu sunt de acord cu niciuna dintre aceste afirmații. Grafica din Starfield este uimitoare, creând o reprezentare realistă și imersivă a spațiului, prezentând un număr imens de planete cu diferite plante, resurse, fenomene meteo, viață sălbatică și repere geografice deosebite. Mediul (mediile), planetele, orașele și clădirile din Starfield arată foarte bine dacă rulezi jocul la o calitate grafică ultra sau înaltă.
Este adevărat că ai nevoie de un calculator puternic, mai ales în ceea ce privește placa grafică, pentru a te bucura de joc la maxim. Lumina și umbrele dinamice, fizica și animațiile realiste, precum și texturile și modelele detaliate folosite de acesta sunt lucruri care necesită multe resurse hardware. Însă, acest lucru nu înseamnă neapărat că jocul nu este optimizat, ci mai degrabă că generațiile actuale de plăci grafice nu sunt atât de puternice pe cât ar trebui să fie. Să sperăm că următoarele vor oferi un salt de performanță mai semnificativ decât ceea ce am văzut în ultimii ani.
Cerințele de sistem pentru Starfield sunt următoarele:
- Minim:
- Sistem de operare: Windows 10 versiunea 21H1 (10.0.19043)
- Procesor: AMD Ryzen 5 2600X, Intel Core i7-6800K
- Memorie: 16 GB RAM
- Placă video: AMD Radeon RX 5700, NVIDIA GeForce 1070 Ti
- DirectX: Versiunea 12
- Stocare: 125 GB spațiu disponibil, SSD necesar (solid-state drive)
- Recomandat:
- Sistem de operare: Windows 10/11 cu ultimele actualizări
- Procesor: AMD Ryzen 5 3600X, Intel i5-10600K
- Memorie: 16 GB RAM
- Placă video: AMD Radeon RX 6800 XT, NVIDIA GeForce RTX 2080
- DirectX: Versiunea 12
- Rețea: Conexiune de internet broadband
- Stocare: 125 GB spațiu disponibil, SSD necesar (solid-state drive)
După cum vezi, cea mai exigentă cerință de sistem a lui Starfield este cea din sectorul de grafică. Ai nevoie de un GPU puternic precum o placă video AMD Radeon RX 6800 XT sau NVIDIA GeForce RTX 2080, doar pentru a îndeplini cerința recomandată. După cum îți voi arăta mai târziu, în secțiunea de benchmarkuri a acestui articol, nici măcar aceste modele de plăci video nu cred că sunt suficiente pentru a putea juca Starfield la un framerate mare, la calitate grafică ultra și pe o rezoluție înaltă. Înainte de asta însă, hai să aruncăm o privire la:
Presetările grafice implicite din Starfield
Starfield are patru presetări implicite pentru calitatea grafică: Ultra, High, Medium și Low. Fiecare dintre ele ajustează automat setările vizuale și rezoluția de redare. În plus, toate setările predefinite activează automat Dynamic Resolution (Rezoluție Dinamică) și AMD FSR 2! Nu există nicio presetare implicită în joc care să nu folosească AMD FSR 2 pentru a reda cadrele la rezoluție maximă. Este de ajuns acest lucru pentru a ne da seama că Bethesda știe că, inclusiv pentru cele mai bune plăci video din prezent, cerințele grafice ale Starfield sunt prea mari pentru ca acesta să ruleze perfect la rezoluții mari și calitate înaltă sau ultra.
Între toate celelalte ajustări făcute de presetările implicite ale jocului, setarea Render Resolution Scale (Scala de rezoluție pentru randare, care se aplică pentru AMD FSR 2) pare să aibă cel mai semnificativ efect asupra rezultatului final în ceea ce privește calitatea grafică. Presetarea Ultra folosește o scară de rezoluție de randare de 75%, High coboară o treaptă mai jos, la 62%, iar Medium și Low scad rezoluția de randare la doar 50%.
În timp ce jucam Starfield, încercând diferitele setări grafice la toate cele trei rezoluții obișnuite (4K, 1440p și 1080p) și folosind patru plăci grafice diferite de la AMD, am constatat că opțiunile Medium și Low sunt destul de nesatisfăcătoare. Există o diferență uriașă în ceea ce privește modul în care arată jocul la calitate Medium sau Low față de High sau Ultra.
Îți amintești că mai devreme în acest articol, am menționat că unii gameri spun că obiectele din Starfield arată ca și cum ar fi făcute din carton? Ei bine, dacă îl joci pe presetările grafice Medium sau Low, acest lucru conține un sâmbure de adevăr. Pe High sau Ultra, jocul este superb.
Cum merge Starfield pe plăcile video AMD Radeon, cu și fără AMD FSR 2
Deși am stabilit deja că Starfield este un joc foarte pretențios din punct de vedere al cerințelor de sistem, trebuie să subliniez că nu toate zonele din el sunt create egal. Unele părți, cum ar fi interiorul clădirilor sau al navelor spațiale, nu folosesc neapărat aceeași cantitate de resurse de sistem ca alte zone. Din câte am văzut, numărul de cadre pe secundă în orașe, de exemplu, depinde foarte mult și de procesor, deoarece cu cât numărul de oameni dintr-o scenă este mai mare, cu atât mai mare este și utilizarea CPU-ului.
Totuși, atunci când vine vorba de utilizarea plăcii grafice, planetele și zonele cu multă vegetație par a fi cele mai solicitante. Probabil pentru că numărul de poligoane desenate în astfel de zone crește semnificativ, precum și efectele mai complexe de iluminare/umbră aplicate în fiecare cadru. Cerințele grafice ale lui Starfield sunt principala cauză de îngrijorare în ceea ce privește performanța, așa că am decis să rulez benchmarkurile într-o locație de pe planeta Cassiopeia I.
Acestea fiind spuse, înainte de a merge mai departe și de a-ți arăta rezultatele pe care le-am obținut în testele pentru Starfield, ar trebui să știi și configurația calculatorului pe care l-am folosit:
- Placă de bază: ASUS Prime X670E-Pro WiFi
- Procesor: AMD Ryzen 9 7900X
- Cooler CPU: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
- Memorie: Kingston Fury Beast RGB DDR5-6000 32GB
- Stocare: Kingston KC3000 NVMe PCIe 4.0 SSD 2TB
- Monitor: ASUS ROG Strix XG32UQ
- Sursă de alimentare: ASUS ROG Thor 850W Platinum
- Sistem de operare: Windows 11 Pro version 22H2
Cardurile pe care am testat performanța grafică a Starfield au fost:
- AMD Radeon RX 7900 XT (memorie 20 GB)
- AMD Radeon RX 7800 XT (memorie 16 GB)
- AMD Radeon RX 7600 (memorie 8 GB)
- AMD Radeon RX 6800 (memorie 16 GB)
Reține că am dezactivat setarea Dynamic Resolution (Rezoluție Dinamică) pentru toate testele următoare. Acest lucru era necesar pentru a obține rezultate corecte pentru fiecare rezoluție. Așadar, fără să mai pierdem timpul, hai să vedem ce ne spun benchmarkurile despre Starfield:
Starfield: performanțe grafice în 4K
Am început prin a testa performanțele grafice ale Starfield în rezoluția 4K. Utilizarea presetării de calitate Ultra cu AMD FSR dezactivat manual se traduce prin testarea jocului la rezoluția nativă 4K a monitorului meu. După cum poți vedea în graficul următor, AMD Radeon RX 7900 XT, cel mai puternic GPU pe care îl aveam, le-a depășit cu ușurință pe toate celelalte. Cu toate acestea, cu un rezultat de 48 fps, nu a putut nici măcar să se apropie de pragul de 60 de cadre pe secundă. Singurul mod în care am reușit (aproape) să ajung acolo a fost folosind AMD FSR 2, când Radeon RX 7900 XT a reușit să redea o medie de 59 fps. Nici AMD Radeon RX 7800 XT, nici RX 6800 sau RX 7600 nu au reușit să ofere rezultate bune, deși activarea AMD FSR 2 a dus la o creștere a framerate-ului cu peste 20 de procente în toate cazurile.
Reducerea calității grafice a Starfield la High a dus la rezultate mai bune în ceea ce privește numărul mediu de cadre pe secundă. Cu toate acestea, a fost totuși prea mult pentru ca plăcile grafice să treacă de 60 fps. Singurul mod în care am putut ajunge acolo a fost folosind AMD FSR 2, și chiar și atunci, doar mai puternicele AMD Radeon RX 7900 XT și Radeon RX 7800 XT au obținut un framerate de peste 60 fps. Primul a beneficiat de o creștere de 47% a fps-ului cu AMD FSR 2, în timp ce al doilea a redat cu exact 50% mai multe cadre pe secundă.
În 4K la calitate Medium, AMD Radeon RX 7900 XT a reușit să atingă 60 de cadre pe secundă fără a utiliza AMD FSR 2. Radeon RX 7800 XT nu s-a descurcat la fel de bine fără upscaling, dar a oferit un framerate excelent cu AMD FSR 2. În mod similar, mid-range-ul Radeon RX 6800 din generația anterioară a trecut de 60 fps ajungând la o medie de 68 fps, dar numai cu AMD FSR 2 activat.
Presetarea de calitate Low care, așa cum am menționat mai devreme, nu o recomand dacă vrei să ai parte de o experiență plăcută cu grafica acestui joc, a fost totuși prea mult pentru majoritatea GPU-urilor în 4K. Singura placă grafică care a putut reda peste 60 de cadre pe secundă fără a utiliza AMD FSR 2 a fost AMD Radeon RX 7900 XT, un model high-end. Cu toate acestea, atunci când am folosit upscaling-ul, chiar și placa entry-level AMD Radeon RX 7600, un GPU proiectat pentru jocuri în 1080p, a obținut rezultate mai bune, cu o medie de 54 fps.
Rularea jocului Starfield în 4K s-a dovedit a fi o provocare pentru toate plăcile grafice AMD pe care le-am testat. Chiar și în cazul celor mai puternice AMD Radeon RX 7900 XT sau Radeon RX 7800 XT, este nevoie de tehnologia de upscaling AMD FSR 2 dacă vrei să joci Starfield la calitate Ultra sau High.
Starfield: performanțe grafice în 1440p
Mergând mai departe la rezoluția 1440p, presetarea de calitate Ultra a fost o provocare pentru AMD Radeon RX 7600, dar și pentru placa video AMD Radeon RX 6800 din generația anterioară. Niciuna dintre ele nu a putut atinge pragul de 60 fps, nici măcar cu AMD FSR 2 activat. Pe de altă parte, modelul high-end AMD Radeon Radeon RX 7900 XT nu a avut nicio problemă în a oferi framerate-uri medii excelente chiar și fără upscaling (72 fps la rezoluție nativă, 84 fps cu FSR 2). Placa de nivel mediu spre înalt AMD Radeon RX 7800 XT a fost cu 1 fps sub pragul de 60, dar a reușit să îl depășească semnificativ atunci când am activat AMD FSR 2, ajungând până la 67 fps.
Trecerea la presetarea de calitate High s-a tradus printr-o performanță excelentă atât pentru Radeon RX 7900 XT, cât și pentru Radeon RX 7800 XT, chiar și fără upscaling. Mai vechiul Radeon RX 6800 s-a descurcat bine și el, dar numai atunci când am activat AMD FSR 2, în timp ce Radeon RX 7600, o placă video entry-level, a reușit cu greu să redea 52 de cadre pe secundă, chiar și cu upscaling.
La presetările de calitate Medium, toate plăcile grafice au oferit un număr îmbunătățit de cadre pe secundă. De remarcat, placa Radeon RX 6800 din generația anterioară a atins 60 fps fără AMD FSR 2, iar placa entry-level Radeon RX 7600 a reușit o medie excelentă de 71 fps cu ajutorul upscaling-ului.
Presetarea de calitate Low a îmbunătățit și mai mult rata de cadre pe secundă pentru toate plăcile video testate. Singurul GPU care a avut încă probleme în a atinge pragul de 60 fps la o rezoluție nativă 1440p a fost AMD Radeon RX 7600. Totuși, cu upscaling-ul activat, a atins și ea o medie excelentă de 83 de cadre pe secundă.
Starfield oferă performanțe mult mai bune în rezoluții 1440p, unde plăcile video de nivel mediu și înalt pot oferi o experiență de joc satisfăcătoare. Deși trebuie făcute unele compromisuri vizuale, jocul poate fi jucat la framerate-uri decente, chiar și pe plăci grafice din gama medie și inferioară.
Starfield: performanțe grafice în 1080p
Nu în ultimul rând, am testat Starfield și în 1080p. Deși gamerii trec încet, dar sigur, la monitoare cu rezoluții mai mari, 1080p este încă foarte popular. Redarea jocului la calitate Ultra, fără upscaling, nu a fost o problemă pentru AMD Radeon RX 7900 XT, așa cum nu a fost nici pentru Radeon RX 7800 XT. Cu toate acestea, mai vechiul AMD Radeon RX 6800 a depășit pragul de 60 fps doar atunci când am activat AMD FSR 2, iar placa video entry-level Radeon RX 7600 nu a reușit să facă acest lucru nici măcar cu upscaling.
Pe setările de calitate High, toate GPU-urile testate au oferit rezultate bune, cu excepția mezinului familiei, Radeon RX 7600. Această placă video, concepută pentru gaming în 1080p, a reușit să depășească 60 fps doar atunci când am activat AMD FSR 2.
Coborând ștacheta la setările de calitate grafică Medium, toate plăcile au obținut rezultate excelente. Cu o medie de 121 de cadre pe secundă fără upscaling, AMD Radeon RX 7900 XT a depășit în sfârșit ținta de 120 fps, care se potrivește cu rata de refresh a multor monitoare de gaming din prezent. Radeon RX 7800 XT a urmat-o îndeaproape și a reușit, de asemenea, să depășească 120 fps, dar numai cu AMD FSR 2 activat. Iar cel mai notabil rezultat a fost cel obținut de placa mai accesibilă ca preț, AMD Radeon RX 7600, care a reușit un framerate mediu de exact 60 fps fără upscaling și unul foarte satisfăcător, de 84 fps, atunci când am folosit upscaling-ul.
În final, utilizarea rezoluției de 1080p cu presetarea de calitate Low oferă cele mai puțin atractive imagini. Cu atât mai mult dacă activezi și AMD FSR 2. Evident, acest scenariu oferă și cea mai mare medie de cadre pe secundă randate. De exemplu, cu upscaling, AMD Radeon RX 7900 XT a redat 163 fps, depășind rata de reîmprospătare de 160 Hz pe care o găsim pe unele dintre cele mai bune monitoare de gaming de pe piață. Framerate-uri ridicate au fost atinse și de celelalte plăci grafice din testele mele, inclusiv AMD Radeon RX 6800, care a obținut 95 fps fără upscaling, sau AMD Radeon RX 7600, care a redat 70 de cadre pe secundă fără upscaling.
Indiferent de cât de mare este numărul de cadre pe secundă în acest scenariu, tot nu ți-aș recomanda să te joci Starfield pe setările de calitate video Low. Chiar dacă placa ta grafică este mai veche sau mai slabă, ar trebui să încerci măcar să folosești un preset de calitate superioară, cu AMD FSR 2 activat și poate cu unele dintre setările mai solicitante ajustate manual.
La rezoluții 1080p, Starfield oferă performanțe mult mai bune decât în 1440p sau 4K. Inclusiv plăcile grafice mid-range din generația anterioară și cele entry-level din generația actuală ar trebui să ofere rezultate bune.
Este Starfield ceea ce te așteptai?
Eu, personal, aștept acest joc de mult timp, încă de când Bethesda l-a anunțat în 2018. Acum, că în sfârșit a sosit, pot spune că îmi place foarte mult. Fiecare parte din el: desfășurarea poveștii principale, misiunile secundare, explorarea vastei galaxii, descoperirea de noi planete și interacțiunea cu diferite facțiuni și creaturi extraterestre. Nu am dubii: deși jocul nu este ceva revoluționar și nu vine cu lucruri complet noi, modul în care este conceput și construit îl fac să fie foarte captivant. În plus, partea grafică este și ea destul de impresionantă. Însă, după cum ai văzut în benchmark-uri, acest din urmă lucru vine și cu un cost. Puse toate la un loc (iluminare dinamică, umbre, reflexii, efecte meteo, animații, fizică, AI), efectele video fac din Starfield un joc care împinge limitele hardware-ului de gaming actual. După părerea mea, Starfield este o capodoperă RPG SF pe care o recomand cu căldură oricărui jucător care iubește o aventură frumoasă.